Agricultural export companies are pleased to receive opportunities from the Chinese market.
Many Vietnamese products such as durian, bananas, jackfruit, mango, and rice… are exported to China and continue to experience rapid growth opportunities by the end of the year.
Ms. Ngo Tuong Vy - General Director of Chanh Thu Fruit Import-Export Group Joint Stock Company said that although China is increasingly tightly controlling the fence of technique, food safety, Vietnamese fruits are favored by Chinese consumers with more high quality and competitive prices.
In addition, the expansion of Huu Nghi Quan border gate will create many advantages for fruit exports to China in the last months of the year.
Mr. Dang Phuc Nguyen - General Secretary of the Vietnam Fruit and Vegetable Association informed that up to now, Vietnam has had 13 agricultural products officially exported to China, including swallow’s nest, sweet potatoes, dragon fruit, longan, rambutan, mango, jackfruit, watermelon, banana, mangosteen, lychee, passion fruit and durian. From the beginning of the year until now, many Vietnamese export products to the Chinese market have increased sharply such as durian, bananas, jackfruit, mango, rice... It is forecast that these products will continue to have opportunities. growth in the last months of the year.
Expanding the border gate as proposed by China will create favorable conditions for trade, import and export of goods between the two countries. Especially in the last months of the year, it is the peak season for import and export of goods for businesses of the two countries. The early expansion of this border gate area will promote the export of Vietnamese agricultural products to other countries.
According to the Vietnam Fruit and Vegetable Association, the export turnover for fruits and vegetables in September 2023 is expected to reach approximately 587 million USD, marking a 33.4% rise from the corresponding period in 2022. China remains the primary destination for Vietnamese fruits and vegetables, making up over 60% of the total export turnover.
However, China's standards for importing goods, especially agricultural products high standards, so businesses must invest methodically in sustainable exports. In addition, it is necessary to research the possibility of investing or co-investing with Chinese enterprises to increase export value as well as keep up with the market trend of fruits and vegetables, and processed fruits which have been constantly increasing in recent years.
Vietnam Version:
Doanh nghiệp xuất khẩu nông sản đón cơ hội từ thị trường Trung Quốc
Nhiều mặt hàng xuất khẩu của Việt Nam vào thị trường Trung Quốc như: sầu riêng, chuối, mít, xoài, gạo… sẽ tiếp tục có cơ hội tăng trưởng mạnh vào cuối năm.
Bà Ngô Tường Vy - Tổng Giám đốc Công ty cổ phần Tập đoàn Xuất nhập khẩu trái cây Chánh Thu cho biết, mặc dù Trung Quốc ngày càng kiểm soát chặt chẽ hàng rào kỹ thuật, an toàn vệ sinh thực phẩm, nhưng với chất lượng ngày càng cao, giá cạnh tranh nên trái cây Việt Nam được người tiêu dùng Trung Quốc ưa chuộng.
Bên cạnh đó, với việc mở rộng cửa khẩu đường bộ Hữu Nghị Quan sẽ tạo nhiều thuận lợi cho xuất khẩu trái cây sang Trung Quốc trong những tháng cuối năm.
Ông Đặng Phúc Nguyên - Tổng Thư ký Hiệp hội rau quả Việt Nam thông tin, tính đến hiện tại, Việt Nam đã có 13 mặt hàng nông sản xuất khẩu chính ngạch sang Trung Quốc, gồm, tổ yến, khoai lang, thanh long, nhãn, chôm chôm, xoài, mít, dưa hấu, chuối, măng cụt, vải, chanh dây và sầu riêng. Từ đầu năm đến nay, nhiều mặt hàng xuất khẩu của Việt Nam vào thị trường Trung Quốc tăng mạnh như sầu riêng, chuối, mít, xoài, gạo… Dự báo những mặt hàng này sẽ tiếp tục có cơ hội tăng trưởng trong những tháng cuối năm.
Việc mở rộng cửa khẩu như đề xuất từ phía Trung Quốc sẽ tạo điều kiện thuận lợi cho hoạt động giao thương, xuất nhập khẩu hàng hóa giữa hai nước. Đặc biệt trong những tháng cuối năm, là mùa cao điểm xuất nhập khẩu hàng hóa của doanh nghiệp hai nước. Việc sớm mở rộng khu vực cửa khẩu này sẽ thúc đẩy xuất khẩu các mặt hàng nông sản của Việt Nam sang nước bạn.
Số liệu từ Hiệp hội Rau quả Việt Nam cho thấy, kim ngạch xuất khẩu rau quả trong tháng 9/2023 ước đạt gần 587 triệu USD, tăng 33,4% so với cùng kỳ năm 2022. Thị trường lớn nhất của rau quả Việt Nam vẫn là Trung Quốc khi chiếm tới hơn 60% tổng kim ngạch xuất khẩu rau quả của Việt Nam.
Tuy nhiên, tiêu chuẩn nhập khẩu hàng hóa, nhất là nông sản của Trung Quốc ngày càng cao, doanh nghiệp phải đầu tư bài bản để xuất khẩu bền vững. Ngoài ra cần nghiên cứu khả năng đầu tư hoặc hợp tác đầu tư với doanh nghiệp Trung Quốc nhằm nâng cao hàm lượng giá trị xuất khẩu cũng như bắt kịp xu thế thị trường trái cây và rau, quả chế biến không ngừng tăng trong những năm trở lại đây.