Asia-Europe spot rates could surpass US$20,000 per FFE

Spot rates have continued to soar this week, causing significant concern among shippers about how high these rates might climb.

However, the reality is that no one can predict the exact ceiling. Prices will keep rising until a sufficient number of shippers are unable to afford to transport their goods, which will subsequently reduce container demand to align with available vessel capacity. The precise threshold at which this balance will occur remains unknown.

According to Sea-Intelligence, the simplest response to the question of "how high can rates go?" might be to reference the peak levels observed during the pandemic. However, this does not take into account the increased sailing distances around Africa, which were not a factor during the pandemic.

To account for the longer sailing distances, we can analyze rates relative to the distance travelled, measured in US cents per FFE per nautical mile. Figure 1 illustrates this for the pandemic period. While Figure 1 merely presents historical data, it also establishes a precedent: during periods of severe distress, freight rates per nautical mile can reach exceptionally high levels.

By extrapolating the data from Figure 1, we can estimate how high the market could potentially climb based on the pandemic surge in rates. Applying the new, longer sailing distances allows us to calculate the possible spot rates per FFE if the current crisis continues.

 

"The result of this calculation is shown in Figure 2. And here we arrive at the scary scenario for shippers. If the rate paid per nautical mile reaches the same level as during the pandemic, we will see spot rates of 18,900 USD/FFE from Shanghai to Rotterdam, 21,600 USD/FFE from Shanghai to Genoa, and 2,200 USD/FFE on the back-haul from Rotterdam to Shanghai. This is not to say that the rates couldn’t go any higher, this is just to say that rates per nm go as high as during the pandemic, then spot rates would go as high as shown in Figure 2," stated Alan Murphy, CEO, Sea-Intelligence.

 

Vietnamese version:

Giá cược vân tải Á-Âu có thể vượt 20.000 USD/FFE

Giá cược vận tải giao ngay tiếp tục tăng cao trong tuần này, gây ra mối lo ngại đáng kể cho các chủ hàng về việc giá cước có thể tăng cao đến mức nào.

Tuy nhiên, thực tế là không ai có thể dự đoán chính xác mức giá trần. Giá sẽ tiếp tục tăng cho đến khi các hãng tàu không đủ khả năng vận chuyển hàng hóa của tất cả các chủ hàng, điều này sau đó sẽ làm giảm nhu cầu container để phù hợp với công suất tàu sẵn có. Ngưỡng chính xác mà tại đó sự cân bằng này sẽ xảy ra vẫn chưa được biết.

Theo Sea-Intelligence, câu trả lời đơn giản nhất cho câu hỏi "giá có thể tăng cao đến mức nào?" có thể tham khảo mức cao nhất được thấy trong đại dịch. Tuy nhiên, mức giá này không tính đến khoảng cách đi thuyền ngày càng tăng quanh Châu Phi, vốn không phải là một yếu tố trong thời kỳ đại dịch .

Để tính khoảng cách đi thuyền dài hơn, chúng ta có thể phân tích tỷ lệ liên quan đến khoảng cách đã di chuyển, được đo bằng đô Mỹ cho mỗi FFE trên hải lý. Hình 1 minh họa điều này trong thời kỳ đại dịch. Mặc dù Hình 1 chỉ trình bày dữ liệu cũ nhưng nó cũng thiết lập một tiền lệ: trong những giai đoạn khó khăn nghiêm trọng, giá cước vận tải trên mỗi hải lý có thể đạt mức cao đặc biệt.

Bằng cách ngoại suy dữ liệu từ Hình 1, chúng tôi có thể ước tính thị trường có khả năng tăng cao đến mức nào dựa trên tỷ lệ gia tăng lúc đại dịch. Việc áp dụng khoảng cách di chuyển mới, dài hơn cho phép chúng tôi tính toán giá cước vận tải có thể có trên mỗi FFE nếu cuộc khủng hoảng hiện tại tiếp tục.

Ông Alan Murphy, Giám đốc điều hành của Sea-Intelligence cho biết: “Kết quả của phép tính này được thể hiện trong Hình 2. Và ở đây chúng ta đi đến một kịch bản đáng sợ đối với các chủ hàng. Nếu giá cước trả cho mỗi hải lý đạt đến mức tương tự như trong thời kỳ đại dịch, chúng ta sẽ thấy giá cước vận tải sẽ là 18.900 USD/FFE từ Thượng Hải đến Rotterdam, 21.600 USD/FFE từ Thượng Hải đến Genoa và 2.200 USD/FFE trên chặng ngược từ Rotterdam đến Thượng Hải. Điều này không có nghĩa là giá cước không thể cao hơn nữa, mà để chỉ ra rằng giá cước mỗi nm tăng cao như trong thời kỳ đại dịch, thì giá cước vận tải sẽ tăng cao như trong Hình 2,”

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn