Box rates now four times higher than pre-pandemic
Container freight rates continue to trend upwards with Q3 looking like it will be one of the most profitable quarters in liner history with July generate rate increases appearing to be taking hold.
Drewry’s composite global index increased 10% yesterday to $5,868 per feu. The latest spot index is 43% below the previous pandemic peak of $10,377 in September 2021, but it is 313% more than the average 2019, pre-pandemic rate of $1,420.
The four main east-west trades, as tracked by Drewry, have all more than doubled their rate levels since the first week of May, according to Lars Jensen, the founder of consultancy Vespucci Maritime with the transpacific to both east and west coasts looking especially red-hot.
The Shanghai Containerized Freight Index, out today, was up by a more restrained 19.48 points to 3733.8 points, its highest level since August 2022.
“The Asia-US routes are approaching the highs seen during the height of the last 2021/2022 spike while other markets remain a bit away from those previous lofty levels,” stated a recent report from Jefferies, an investment bank.
“If the early start to peak season in May proves enough to mean an early end as well, then we might expect congestion and rate levels to reach their highest in July and August allowing some respite by October until pressure resumes in the lead up to Lunar New Year,” predicted Judah Levine, head of research at Freightos, a box booking platform.
Levine highlighted how the cost to ship a container of Weber gas grills from China to the US has skyrocketed, and is now five times higher at $30 per grill compared to $5.60 last year, and less than $5.30 in June 2019. Typically, ocean freight costs account for around 1% of a grill’s price, but now they represent about 6%, according to Levine.
“This spike may force importers to choose between absorbing these costs or passing them on to consumers,” Levine suggested.
In recent weeks, mirroring the pandemic era, there have been many profit warnings from retailers around the world citing high shipping costs.
Vietnamese version:
Giá cước vận chuyển container hiện cao gấp 4 lần so với trước đại dịch
Giá cước vận tải container tiếp tục có xu hướng tăng trong quý 3, có vẻ như đây sẽ là một trong những quý có lợi nhuận cao nhất trong lịch sử vận tải biển với giá cước trong tháng 7 dường như vẫn đang trên đà tăng.
Chỉ số Drewry đã tăng 10% vào hôm qua lên 5.868 USD/FEU. Chỉ số cước spot mới nhất thấp hơn 43% so với mức đỉnh đại dịch trước đó là 10.377 USD vào tháng 9 năm 2021, nhưng cao hơn 313% so với mức trung bình năm 2019, tỷ lệ trước đại dịch là 1.420 USD.
Theo Lars Jensen, người sáng lập công ty tư vấn Vespucci Maritime, bốn tuyến thương mại Đông-Tây chính mà Drewry theo dõi đều đã tăng hơn gấp đôi mức giá cước kể từ tuần đầu tiên của tháng 5, đặc biệt là tuyến xuyên Thái Bình Dương đến cả bờ đông và bờ tây.
Chỉ số vận chuyển hàng hóa container Thượng Hải, tính đến ngày hôm nay, tăng 19,48 điểm lên tới 3733,8 điểm, mức cao nhất kể từ tháng 8 năm 2022.
Một báo cáo gần đây của Jefferies, một ngân hàng đầu tư, cho biết: “Các tuyến châu Á-Mỹ đang tiến gần đến mức cao nhất từng thấy trong đợt tăng đột biến năm 2021/2022 vừa qua trong khi các thị trường khác vẫn còn cách xa những mức cao ngất ngưởng đó”.
Judah Levine, người đứng đầu bộ phận nghiên cứu tại Freightos dự đoán: “Nếu mùa cao điểm bắt đầu sớm vào tháng 5 cũng đồng nghĩa với việc kết thúc sớm, thì chúng tôi có thể dự đoán mức độ tắc nghẽn và giá cước sẽ đạt mức cao nhất vào tháng 7 và tháng 8, sau đó là thời gian hoãn tăng vào tháng 10 cho đến khi lại tiếp tục tăng trước Tết âm lịch”
Levine nhấn mạnh chi phí vận chuyển một container lò nướng gas Weber từ Trung Quốc sang Mỹ đã tăng vọt như thế nào và hiện cao gấp 5 lần ở mức 30 USD mỗi lò nướng so với 5,60 USD năm ngoái và thấp hơn 5,30 USD vào tháng 6 năm 2019. Theo Levine, thông thường chi phí vận chuyển đường biển, chiếm khoảng 1% giá của một chiếc bếp nướng, nhưng hiện tại chúng chiếm khoảng 6%.
Levine cho rằng: “Sự tăng đột biến này có thể buộc các nhà nhập khẩu phải lựa chọn giữa việc gánh chịu những chi phí này hoặc chuyển chúng sang người tiêu dùng”.
Trong những tuần gần đây, giống như thời kỳ đại dịch, đã có nhiều lo ngại về lợi nhuận từ các nhà bán lẻ trên khắp thế giới với lý do chi phí vận chuyển cao.