Box spot rates ‘entering pandemic-level territory’

Drewry’s composite World Container Index increased 16% to $4,072 per feu this week, sustaining remarkable increases recorded throughout May and pushing box shipping back towards the all-time highs of the covid era earlier this decade.

A constrained supply picture due to Red Sea rerouting and healthy demand trends in several geographies have prompted an early start to peak season volumes leading to rates on the main east-west trades leaping this month to levels not seen since September 2022. The latest boom has been across nearly all routes with the strength spreading to Latin America, Africa and intra-Asia.

“We are entering pandemic-level territory,” commented Lars Jensen, founder of container advisory Vespucci Maritime, in a post on LinkedIn yesterday, noting that it was only during the covid era that liner shipping experienced similar extreme increases over a three-week period.

“The current market dynamic is somewhat similar to the 2021/2022 period which started with a sudden jump in demand, leading to a constrained fleet, then leading to box shortages, leading to congestion and then to record-level spot rates,” analysts at Jefferies, an investment bank, recounted in a recent note to clients, adding: “This year has begun with a sudden change in trader patterns, leading to a constrained fleet, which is now leading to box shortages. Congestion remains moderate at the moment though that may change as shippers/retailers scramble to book availability; meanwhile spot rates are already at all-time highs excluding the record 2021/2022 period.”

The Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) published today – another key spot index – climbed 7.25% this week to 2,703.43 points.

“Unseasonal increases in demand for ocean freight out of Asia – due to the possible start of a restocking cycle in Europe, and a pull forward of peak season demand by North American importers out of concern over labour or Red Sea disruptions later in the year – are putting additional strain on a container market already stretched thin by Red Sea diversions,” noted Judah Levine, head of research at Freightos, a box booking platform.

“The barrage of general rate increases (GRIs) by major liners in April and the 1st and 15th of May have also contributed to the spot freight rate surge,” observed a new report from UK consultancy Maritime Strategies International (MSI). Another factor leading to the surge picked up by MSI has been bad weather at Chinese ports this month.

Analysts at Alphaliner are forecasting liners will report Q2 profits that surpass the healthy figures already outlined in Q1.

Liner veteran John McCown, who runs Blue Alpha Capital, has suggested liners as a whole made a combined net income of $5.4bn in Q1 this year, a sharp rebound sequentially from the $0.7bn net loss in Q4 last year.

 

Vietnamese version:

Giá cước vận tải Conainer "tiến đến cấp độ như hồi đại dịch"

Chỉ số Container Toàn cầu của Drewry đã tăng 16% lên 4.072 USD mỗi feu trong tuần này, duy trì mức tăng đáng kể trong suốt tháng 5 và đẩy giá cước vận chuyển container trở lại mức cao nhất mọi thời đại của kỷ nguyên Covid vào đầu thập kỷ này.

Viễn cảnh nguồn cung hạn chế do việc định tuyến lại Biển Đỏ và nhu cầu dự trữ trước ở một số khu vực địa lý đã thúc đẩy sản lượng mùa cao điểm bắt đầu sớm, dẫn đến giá cước vận tải trên các tuyến thương mại đông-tây chính tăng vọt trong tháng này lên mức chưa từng thấy kể từ tháng 9 năm 2022. Sự bùng nổ giá cước đã có mặt trên hầu hết các tuyến châu Mỹ Latinh, châu Phi và nội Á.

Ông Lars Jensen, người sáng lập công ty tư vấn Container Vespucci Maritime, nhận xét trong một bài đăng trên LinkedIn ngày hôm qua: “Chúng ta đang tiến đến cấp độ như hồi đại dịch”, xin lưu ý rằng: chỉ trong thời kỳ Covid, vận tải biển mới có mức tăng cực cao tương tự trong khoảng thời gian ba tuần.

Các nhà phân tích tại Jefferies - một ngân hàng đầu tư, trong một lưu ý gần đây cho khách hàng đã nói rằng: “Động lực thị trường hiện tại có phần giống với giai đoạn 2021/2022, bắt đầu với nhu cầu tăng đột ngột, dẫn đến công suất đội tàu bị hạn chế, sau đó là tình trạng thiếu container, ùn tắc và  giá cước vận tải ở mức kỷ lục,”. Đồng thời họ nói thêm: “Tình trạng tắc nghẽn hiện tại vẫn ở mức độ vừa phải mặc dù điều đó có thể thay đổi khi các chủ hàng/nhà bán lẻ tranh nhau đặt chỗ; trong khi đó giá cước vận tải đã ở mức cao nhất mọi thời đại, ngoại trừ giai đoạn kỷ lục 2021/2022.”

Chỉ số vận tải container Thượng Hải (SCFI) công bố hôm nay - một chỉ số giá cước quan trọng khác - đã tăng 7,25% trong tuần này lên 2.703,43 điểm.

Bà Judah Levine, người đứng đầu nghiên cứu tại Freightos, một nền tảng đặt chỗ container nêu lưu ý: “Nhu cầu vận chuyển hàng hóa đường biển ra khỏi châu Á tăng bất thường – có thể do chu kỳ bổ sung hàng tại châu Âu đã bắt đầu và nhu cầu mùa cao điểm của các nhà nhập khẩu Bắc Mỹ tăng lên do lo ngại về lao động hoặc sự gián đoạn ở Biển Đỏ vào cuối năm – đang gây thêm căng thẳng cho thị trường container vốn đã mỏng manh do sự chuyển hướng ở Biển Đỏ,”

Một báo cáo mới từ công ty tư vấn Maritime Strategies International (MSI) của Anh cho biết: “Việc tăng giá cước chung (GRI) của các hãng tàu lớn trong tháng 4 và ngày 1 và 15 tháng 5 cũng góp phần khiến giá cước vận tải tăng vọt”. Một yếu tố khác dẫn đến sự tăng vọt giá cước được MSI nhắc tới là thời tiết xấu tại các cảng Trung Quốc trong tháng này.

Các nhà phân tích tại Alphaliner dự báo các hãng tàu sẽ báo cáo lợi nhuận quý 2 vượt qua những con số khả quan đã nêu trong quý 1.

Ông John McCown một nhân viên kỳ cựu của nhiều hãng tàu, hiện là người điều hành Blue Alpha Capital, đã tiết lộ rằng các hãng tàu nói chung đã tạo ra tổng thu nhập ròng là 5,4 tỷ USD trong quý 1 năm nay, đây là một sự phục hồi mạnh mẽ sau khoản lỗ ròng 0,7 tỷ USD trong quý 4 năm ngoái.

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn