Cập nhật thị trường vận tải và logistics quốc tế - Tuần 34/2024
Https://phaata.com/en/logistics-market/international-shipping-and-logistics-market-update-week-34-2024-61167.html
Cập nhật về thị trường vận tải và logistics quốc tế Châu Á, Châu Âu và Bắc Mỹ trong Tuần 34/2024.
Chỉ số Drewry’s World Container Index trong tuần 34/2024 tiếp tục giảm 2% so với tuần trước, xuống còn 5.319 USD. Chỉ số giá cước này cao hơn 274% so với mức trung bình năm 2019 trước đại dịch (1.420 USD).
1. Tuyến châu Á - Bắc Mỹ
Giá cước vận tải đường biển từ châu Á đi Bờ Tây Bắc Mỹ trong tuần 34/2024 tăng mạnh lên 6.793 USD/FEU, tương đương tăng 6,88% so với tuần trước, giảm 10,67% so với tháng trước, theo số liệu của Xeneta .
Với việc có thêm nhiều tàu tham gia vào tuyến thương mại xuyên Thái Bình Dương, áp lực về không gian đối với tuyến thương mại châu Á-Bờ Tây Hoa Kỳ (USWC) đã giảm bớt, đặc biệt là tại các cảng ở Tây Nam Thái Bình Dương.
Khối lượng vẫn ở mức cao, vượt qua số liệu năm ngoái về thương mại xuyên Thái Bình Dương. Chúng tôi đang chứng kiến nhiều sự chậm trễ xung quanh Mũi Hảo Vọng và tắc nghẽn cảng ở Châu Á và Bắc Mỹ. Dự kiến tuyến đường đến Bờ Đông Hoa Kỳ (USEC) sẽ có thêm sự chậm trễ và thách thức về năng lực do điều kiện thời tiết xấu xung quanh Mũi Hảo Vọng.
Một điều tích cực là mực nước ở Hồ Gatun của Panama đã phục hồi và chính quyền địa phương đã nới lỏng các hạn chế về trọng lượng của Kênh đào Panama. Cước giao ngay: Các hãng vận chuyển đã thực hiện tăng cước chung (GRI) vào tuần 34, khiến cước phí tăng cao hơn trong tuần qua.
Tỷ giá cố định: Các cuộc thảo luận về Phụ phí mùa cao điểm (PSS) hiện đang rất căng thẳng, vì khoảng cách giữa tỷ giá cố định giao ngay và dài hạn không hỗ trợ cho việc giảm giá, đặc biệt là khi xem xét khả năng thực hiện GRI vào tháng 8.
Quan trọng: Hai hãng vận tải đường sắt lớn nhất của Canada – Công ty Đường sắt Quốc gia Canada (CN) và Công ty TNHH Thành phố Kansas Thái Bình Dương của Canada (CPKC) – đã đình chỉ dịch vụ do các cuộc đàm phán hợp đồng với công nhân không thành công. Việc đình chỉ hoạt động đường sắt diễn ra sau nhiều tháng đàm phán căng thẳng giữa các hãng vận tải đường sắt và 9.300 kỹ sư, người soát vé và công nhân nhà ga. Bất chấp những nỗ lực vào phút cuối để đạt được thỏa thuận, việc đóng cửa vẫn là một vấn đề lớn.
Hậu quả là rất lớn. Công ty Đường sắt Canada vận chuyển lượng hàng hóa trị giá 1 USD mỗi ngày và việc ngừng hoạt động có thể làm gián đoạn nghiêm trọng chuỗi cung ứng trên khắp Bắc Mỹ. Hiệu ứng gợn sóng có thể ảnh hưởng đến các ngành công nghiệp từ nông nghiệp đến sản xuất, cũng như ảnh hưởng đến nền kinh tế Mỹ và Canada.
2. Tuyến Á – Bắc Âu:
Theo dữ liệu của Xeneta, giá cước vận chuyển từ châu Á đến Bắc Âu trong tuần 34/2024 xuống còn 7.866 USD/FEU, giảm 4,65% so với tuần trước và 6,90% so với tháng trước.
Nhu cầu trong tuần cuối tháng 8 và đầu tháng 9 chậm lại đôi chút so với thị trường tháng 6 và tháng 7. Giá thả nổi vẫn ở mức cao và nhiều chuyến đi bị hủy, số chỗ trống đang được cải thiện.
Nhu cầu vẫn mạnh và cao hơn năm ngoái trên tuyến thương mại Á-Âu. Các hãng tàu vẫn chưa đáp ứng hết nhu cầu hiện tại, trong khi nhiều chuyến tàu dự kiến bị hủy trong tháng 8. Nhiều chuyến đi đang bị hủy để điều chỉnh do tuyến Mũi Hảo Vọng và tắc nghẽn cảng ở châu Á.
Tỷ giá giao ngay: Giá bắt đầu giảm vào nửa cuối tháng 8. Xu hướng giảm dự kiến sẽ tiếp tục vào đầu tháng 9, mặc dù vẫn ở mức tương đối cao. Các hãng vận chuyển đang chủ động hơn trong việc điều chỉnh giá để tối ưu hóa năng lực.
Lãi suất cố định dài hạn: Nguồn cung chỗ trống cho các hợp đồng có lãi suất cố định vẫn còn rất hạn chế. Các hãng vận chuyển đang ưu tiên những khách hàng có hợp đồng dài hạn với việc đặt chỗ thường xuyên và đưa ra các biện pháp cắt giảm/hạn chế chỗ ngồi vào tháng 8.
Tình hình thiết bị container: Các hãng vận tải đã cải thiện tính sẵn có của thiết bị container rỗng, nhưng một số địa điểm, với một số loại container nhất định, chẳng hạn như 20’GP., vẫn trong tình trạng thiếu hụt, đặc biệt là đối với khách hàng hợp đồng giá cố định dài hạn. Các hãng tàu đang ưu tiên những hợp đồng có giá cước cao.
3. Tuyến Bắc Mỹ – Châu Á:
Giá cước vận tải từ Bắc Mỹ (Bờ Tây) đi Châu Á tiếp tục giảm trong tuần 34/2024 giảm xuống còn 659 USD/FEU, tương ứng giảm 1,05% so với tuần trước, giảm 7,83% so với tháng trước, theo Dữ liệu Xeneta Sức tải đã bị giảm trên các tuyến từ Mỹ đến tiểu lục địa Ấn Độ, các cảng Trung Đông và Bắc Âu, liên quan đến tình trạng thiếu tàu và các chuyến đi bị hủy. Để đảm bảo các lô hàng xuất khẩu được thông suốt, Phaata.com khuyên chủ hàng nên đặt trước 2 tuần đối với các lô hàng vận tải ven biển và 3-4 tuần trở lên đối với các lô hàng vận chuyển bằng đường sắt nội địa.
4. Tuyến Bắc Âu – Á:
Giá cước vận tải từ Bắc Âu đi châu Á tiếp tục giảm nhẹ trong tuần 34/2024 giảm nhẹ ở mức 493 USD/FEU, tương ứng giảm 0,2% so với tuần trước, tăng 0,82% so với tháng trước, theo dữ liệu Xeneta.
English version:
International shipping and logistics market update - Week 34/2024
Update on international shipping and logistics markets for Asia, Europe and North America in Week 34/2024.
Drewry’s World Container Index for the week of 34/2024 continued to decrease by 2% compared to the previous week, to USD 5,319. This freight rate index is 274% higher than the average of 2019 before the pandemic (USD 1,420).
1. Asia - Northern America route
Ocean freight rates from Asia to the West Coast of North America in week 34/2024 increased sharply to USD 6,793/FEU, equivalent to a 6.88% increase compared to the previous week, down 10.67% compared to the previous month, according to Xeneta data.
With additional vessels entering the trans-Pacific trade, the pressure on space on the Asia-US West Coast (USWC) trade has eased, particularly at ports in the Southwest Pacific.
Volumes remain strong, surpassing last year’s figures on trans-Pacific trades. We are seeing numerous delays around the Cape of Good Hope and port congestion in Asia and North America. Further delays and capacity challenges are expected on the route to the US East Coast (USEC) due to poor weather conditions around the Cape of Good Hope.
On a positive note, water levels in Panama’s Gatun Lake have recovered and local authorities have eased the Panama Canal’s weight restrictions.
Spot rates: Carriers implemented a general rate increase (GRI) in week 34, driving rates higher over the past week.
Fixed Rates: Discussions on the Peak Season Surcharge (PSS) are very tense at the moment, as the gap between spot and long-term fixed rates does not support price reductions, especially when considering the possibility of GRI implementation in August.
Important:
Canada’s two largest rail carriers – Canadian National Railway (CN) and Canadian Pacific Kansas City Limited (CPKC) – have suspended service as contract negotiations with workers have broken down. The suspension of rail operations follows months of intense negotiations between the rail carriers and 9,300 engineers, conductors, and station workers. Despite last-minute efforts to reach an agreement, the shutdown has been a major one.
The consequences are huge. Canadian Rail moves $1 worth of freight every day, and a shutdown could severely disrupt supply chains across North America. The ripple effect could affect industries from agriculture to manufacturing, impacting the US and Canadian economies as well.
2. Asia - Northern Europe route:
Freight rates from Asia to North Europe in week 34/2024 to $7,866/FEU, down 4.65% week-on-week and 6.90% month-on-month, according to Xeneta data.
Demand in the last week of August and early September slowed slightly compared to the June and July markets. Floating rates remain high and with many sailings canceled, availability of space is improving.
Demand remains strong and higher than last year on the Asia-Europe trade. Shipping lines are not yet fully able to meet current demand, while many sailings are scheduled to be cancelled in August. Many sailings are being cancelled for adjustments due to the Cape of Good Hope route and port congestion in Asia.
On spot rates: Prices started to decline in the second half of August. The downward trend is expected to continue into early September, although they are still relatively high. Carriers are being more proactive in adjusting prices to optimize capacity.
Long-term fixed rates: Space supply for fixed rate contracts remains very limited. Carriers are prioritizing long-term contract customers with regular bookings and introducing space cuts/restrictions in August.
Container Equipment Situation: Carriers have improved their empty container equipment availability, but some locations, with certain container types, such as 20’GP., are still in a state of shortage, especially for long-term fixed-rate contract customers. Shipping lines are prioritizing contracts with high rates.
Phaata advises shippers to proactively arrange bookings as soon as possible on this route.
3. Northern America - Asia route:
Freight rates from North America (West Coast) to Asia continued to decline in week 34/2024 decreased to USD 659/FEU, equivalent to a decrease of 1.05% compared to the previous week, down 7.83% compared to the previous month, according to Xeneta data.
Capacity has been reduced on routes from the US to the Indian subcontinent, Middle Eastern ports and Northern European ports, related to vessel shortages and cancelled sailings.
To ensure smooth export shipments, Phaata.com advises shippers to book 2 weeks in advance for coastal loading shipments and 3-4 weeks or more for inland rail loading shipments.
4. Northern Europe-Asia route:
Freight rates from North Europe to Asia continued to decline slightly in the week of 34/2024 decreased slightly, at 493 USD/FEU, equivalent to a decrease of 0.2% compared to the previous week, up 0.82% compared to the previous month, according to Xeneta data.