CMA CGM resumes Red Sea transits on ‘case-by-case’ basis
Container line CMA CGM has resumed transit of some vessels through the Red Sea on a case-by-case basis, despite continued Houthi attacks on shipping transiting the region.
In an operations update to customers dated 28 February CMA CGM said it had “reevaluated the situation in the Southern Area of the Red Sea and the evolving conditions allow us to resume transit on case-by-case basis”.
The world’s third largest container line said the situation was being “closely assessed” for each vessel prior to transit and therefore it was not possible to communicate routing choices in advance. Other vessels from the company will continue to take the longer route via the Cape of Good Hope avoiding the Red Sea and the Gulf of Aden.
The French liner company ceased transits of the Red Sea on 1 February routing all its vessels via the Cape of Good Hope citing the safety of its seafarers being the company’s priority at all times.
CMA CGM was one of last major container lines stop transiting the Red Sea and the decision to reroute all vessels via the Cape followed an unsuccessful missile attack by Houthi rebels in Yemen on the 8,600 teu container ship Koi chartered by CMA CGM.
Transiting via the Cape rather than the Red Sea and the Suez Canal between Asia – Europe/Med adds around 10 -14 days to a voyage in each direction. Analysts estimate around 80% of container ships have switched to transiting round the Cape.
The US led coalition Operation Prosperity Guardian continued to shoot down Houthi attack drones it said were targeted at merchant shipping on 27 February. On 24 February a missile targeted at the US-flagged tanker Torm Thor missed the vessel and impacted the water.
Vietnamese version:
CMA CGM nối lại các chuyến quá cảnh Biển Đỏ trên cơ sở ‘từng trường hợp’
Hãng tàu CMA CGM đã nối lại việc vận chuyển một số tàu qua Biển Đỏ tùy từng trường hợp cụ thể, bất chấp các cuộc tấn công liên tục của Houthi nhằm vào hoạt động vận chuyển hàng hóa đi qua khu vực.
Trong bản cập nhật hoạt động gửi tới khách hàng ngày 28 tháng 2, CMA CGM cho biết họ đã “đánh giá lại tình hình ở Khu vực phía Nam Biển Đỏ và các điều kiện cho phép chúng tôi tiếp tục vận chuyển theo từng trường hợp”.
Hãng vận chuyển container lớn thứ ba thế giới cho biết tình hình đang được “đánh giá chặt chẽ” đối với từng tàu trước khi quá cảnh và do đó không thể thông báo trước các tuyến được lựa chọn. Các tàu khác của công ty sẽ tiếp tục đi tuyến đường dài hơn qua Mũi Hảo Vọng để tránh Biển Đỏ và Vịnh Aden.
Công ty tàu biển của Pháp đã ngừng quá cảnh Biển Đỏ vào ngày 1 tháng 2 và định tuyến tất cả các tàu của mình qua Mũi Hảo Vọng với lý do sự an toàn của những thủy thủ luôn là ưu tiên hàng đầu của công ty.
CMA CGM là một trong những hãng tàu lớn cuối cùng dừng quá cảnh Biển Đỏ và quyết định định tuyến lại tất cả các tàu qua Mũi Hảo Vọng sau cuộc tấn công tên lửa không thành công của phiến quân Houthi ở Yemen vào tàu “KOI” 8.600teu do CMA CGM thuê.
Khi quá cảnh qua Mũi Hảo Vọng thay vì đi qua Biển Đỏ và Kênh đào Suez giữa Châu Á – Châu Âu/Địa Trung Hải sẽ mất thêm khoảng 10 -14 ngày cho chuyến hành trình theo mỗi hướng. Các nhà phân tích ước tính khoảng 80% tàu container đã chuyển sang quá cảnh quanh Mũi Hảo Vọng.
“Chiến dịch Người bảo vệ thịnh vượng” do Mỹ dẫn đầu tiếp tục bắn hạ các máy bay không người lái tấn công của Houthi mà họ cho rằng nhắm vào tàu thương mại vào ngày 27 tháng 2. Vào ngày 24 tháng 2, một tên lửa nhắm vào tàu chở dầu “Torm Thor” mang cờ Mỹ đã bắn trượt và lao vào mặt nước.