Congestion in Panama to support charter market

Continuing congestion, exacerbated by the impact of El Nino to the end of 2023, will increase voyage costs and may affect trade patterns, should longer waiting times result in operations through the Panama Canal becoming commercially unviable.

Charter rates in the dry bulk market improved for the sub-Capesize vessels in August amid increased congestion in the Panama Canal. The 1-year TC rates strengthened in August after declining for three consecutive months as additional waiting time squeezed supply in the market.

Waiting tonnage increased significantly as falling water levels in the canal, caused by the ongoing El Nino drought, resulted in restrictions on vessel throughput. The number of vessels waiting in the Panama region was higher YoY on almost every day in August 2023.

Average vessel passage time through the canal in August 2022 was 2.7 days, which rose to 8 days in July 2023 and 10 in August 2023. Some vessels have taken as long as 16 days to complete the transit.

While all vessel segments have suffered from the congestion, in August the disruption appears to have impacted Handysize and Supramax vessels more severely than Panamaxes.

The Panama Canal is a crucial choke point for various trade routes. While considerable Latin American trade flows through the canal – such as the coal trade from Colombia to Chile, ships on long-haul routes like USG-China also use this passage.

As the impact of El Nino is likely to intensify, we expect restrictions to remain in place resulting in higher voyage costs. If shippers continue operating on their normal trade routes, the longer waiting times will increase operating costs. To explore the route/cost options open to shippers, if a five-year-old traditional Panamax vessel moving on the Colombia-Chile route via the Panama Canal were to switch to an alternative route via the Magellan Strait, voyage costs would increase by a minimum of 34%. Similarly, a vessel currently moving from USG to China would see a 28% rise in costs if it moved through the Cape of Good Hope instead of the Panama Canal. Since each additional waiting day on the traditional route through the canal raises bunker and charter hire costs, we estimate that more than 22 days of waiting time due to congestion will negate the differential between the two routes. Similarly, it would be more economical for shippers to move through the Magellan Strait on the Colombia-Chile route if waiting days are more than 12 in Panama, as voyage costs would breakeven.

However, re-routing of vessels is not always feasible, certainly not without an increase in cost. Trade on the WCSA-Continent route is facing critical issues right now as there is a lack of backhaul cargo to ECSA to make the alternative route commercially viable. Many commodities like grain and soybean are seasonal, making shifts in trade sources difficult. As the export season of the US soybean kicks in next month, trade on the USG-China route will be affected due to the continued congestion. However, EU imports of metal concentrates like lithium and copper from Chile and Peru can become more costly as voyage rates increase. This might impact trade patterns, leading to an increase in the trade of metal concentrates between Argentina and the EU.

Source: Drewry

 

Vietnamese Translation:

Sự tắc nghẽn ở Panama để hỗ trợ thị trường thuê tàu

Tình trạng tắc nghẽn vẫn tiếp tục diễn ra, trầm trọng hơn do tác động của El Nino đến cuối năm 2023, điều này sẽ làm tăng chi phí chuyến vận chuyển và có thể ảnh hưởng đến mô hình thương mại nếu thời gian chờ đợi lâu hơn khiến các hoạt động qua Kênh đào Panama trở nên không khả thi về mặt thương mại.

Giá thuê tàu trên thị trường hàng khô có cải thiện đối với các tàu sub-Capesize trong tháng 8 trong bối cảnh tình trạng tắc nghẽn gia tăng ở Kênh Panama. Lãi suất TC kỳ hạn 1 năm tăng mạnh trong tháng 8 sau khi giảm trong vòng ba tháng liên tiếp do thời gian chờ đợi bổ sung đã hạn chế nguồn cung trên thị trường.

Trọng tải chờ tăng đáng kể do mực nước trong kênh giảm vì hạn hán El Nino đang diễn ra, dẫn đến việc hạn chế về lượng tàu qua lại. Số lượng tàu chờ ở khu vực Panama cao hơn so với cùng kỳ năm trước trong hầu hết mọi ngày tháng 8 năm 2023.

Thời gian trung bình của tàu qua kênh vào tháng 8 năm 2022 là 2,7 ngày, tăng lên 8 ngày vào tháng 7 năm 2023 và 10 ngày vào tháng 8 năm 2023. Một số tàu phải mất tới 16 ngày để hoàn thành quá trình vận chuyển.

Trong khi tất cả các phân khúc tàu đều phải hứng chịu tình trạng tắc nghẽn, thì trong tháng 8, sự gián đoạn dường như đã ảnh hưởng nghiêm trọng hơn đến các tàu Handysize và Supramax so với Panamaxes.

Kênh đào Panama là điểm nghẽn quan trọng của nhiều tuyến thương mại khác nhau. Trong khi đa số thương mại của Mỹ Latinh chảy qua kênh đào - chẳng hạn như buôn bán than từ Colombia đến Chile, các tàu trên các tuyến đường dài như USG-Trung Quốc cũng sử dụng tuyến đường này.

Vì tác động của El Nino có thể sẽ gia tăng, chúng tôi cho rằng việc duy trì các hạn chế dẫn đến chi phí vận chuyển cao hơn. Nếu chủ hàng tiếp tục khai thác trên các tuyến thương mại thông thường, thời gian chờ đợi lâu hơn sẽ làm tăng chi phí vận hành. Để đưa các lựa chọn tuyến đường/chi phí dành cho người gửi hàng, nếu một tàu Panamax truyền thống 5 năm tuổi di chuyển trên tuyến Colombia-Chile qua Kênh đào Panama chuyển sang tuyến đường thay thế qua eo biển Magellan, chi phí vận chuyển sẽ tăng thêm một tối thiểu là 34%. Tương tự, một tàu hiện đang di chuyển từ USG đến Trung Quốc sẽ phải chịu chi phí tăng 28% nếu di chuyển qua Mũi Hảo Vọng thay vì Kênh đào Panama. Vì mỗi ngày chờ đợi bổ sung trên tuyến đường truyền thống qua kênh sẽ làm tăng chi phí thuê tàu, chúng tôi ước tính rằng thời gian chờ đợi hơn 22 ngày do tắc nghẽn sẽ làm mất đi sự khác biệt giữa hai tuyến đường. Tương tự, các chủ hàng sẽ tiết kiệm hơn khi di chuyển qua eo biển Magellan trên tuyến Colombia-Chile nếu số ngày chờ đợi ở Panama là hơn 12 ngày, vì chi phí vận chuyển sẽ hòa vốn.

Tuy nhiên, việc định tuyến lại các tàu không phải lúc nào cũng khả thi và chắc chắn không phải là không tăng chi phí. Hoạt động thương mại trên tuyến WCSA-Lục địa hiện đang phải đối mặt với các vấn đề nghiêm trọng vì thiếu hàng hóa vận chuyển ngược đến ECSA để tuyến đường thay thế khả thi về mặt thương mại. Nhiều mặt hàng như ngũ cốc và đậu tương mang tính thời vụ, khiến việc thay đổi nguồn thương mại trở nên khó khăn. Khi mùa xuất khẩu đậu tương của Mỹ bắt đầu vào tháng tới, thương mại trên tuyến USG-Trung Quốc sẽ bị ảnh hưởng do tình trạng tắc nghẽn vẫn tiếp tục diễn ra. Tuy nhiên, việc nhập khẩu kim loại cô đặc như lithium và đồng của EU từ Chile và Peru có thể trở nên tốn kém hơn khi giá cước vận chuyển tăng. Điều này có thể tác động đến mô hình thương mại, dẫn đến sự gia tăng thương mại tinh quặng kim loại giữa Argentina và EU.

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn