Container spot rates surge across major trades
Spot container freight rates have jumped by 30% over the last two weeks as demand rebounds ahead of the peak season.
The Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) rose 9.3% on Friday compared to the previous week and was up 214.97 points at 2,520.76 points. This followed a 365.16 point jump the previous week and the SCFI is now 29.8% higher than it was just two weeks.
The last two weeks of gains sees container spot rates recovering the ground lost in recent months as the Red Sea situation with re-rerouting via the Cape of Good Hope appeared to normalise. However, despite taking delivery of 1.14 million teu of new capacity this year container lines still have a shortage of 36 ships on the Asia – Europe trade according to analyst Alphaliner.
A similar picture was reported by analysts Drewry with its World Container Index (WCI) up 11% on 16 May at $3,511 per feu. The WCI had risen 16% the previous week ended 9 May. The WCI is now 104% higher than it was at the same time in 2023.
Increases were seen on both the Asia – Europe and Transpacific trades. Drewry said freight rates from Shanghai to Rotterdam, Shanghai to Los Angeles, and Shanghai to New York increased 12% to $4,172, $4,476 and $5,717 per 40ft container respectively. While Shanghai – Genoa was up 11% at $4,776 per feu.
Looking ahead the analyst said: “Drewry expects ex-China freight rates to rise due to increased demand, tight capacity, and the need to reposition empty containers.”
Vietnamese version:
Giá cước vận chuyển container tăng vọt trên các sàn giao dịch chính
Giá cước vận chuyển container giao ngay đã tăng 30% trong hai tuần qua do nhu cầu phục hồi trước mùa cao điểm.
Chỉ số vận tải container Thượng Hải (SCFI) đã tăng 9,3% so với thứ Sáu tuần trước và tăng 214,97 điểm lên 2.520,76 điểm. Điều này diễn ra sau mức tăng 365,16 điểm vào tuần trước và SCFI hiện cao hơn 29,8% so mức cũ chỉ trong vòng hai tuần.
Theo nhà phân tích Alphaliner: Mức tăng trong hai tuần qua khiến giá cước vận chuyển container phục hồi lại mức đã mất trong những tháng gần đây, khi khủng hoảng Biển Đỏ làm tái định tuyến các tàu qua Mũi Hảo Vọng dường như đã bình thường hóa trở lại. Tuy nhiên, dù nhận thêm 1,14 triệu teu sức tải mới trong năm nay nhưng các hãng tàu container vẫn thiếu 36 tàu trên tuyến Á – Âu mới đáp ứng đủ nhu cầu hiện tại.
Một bức tranh tương tự đã được các nhà phân tích Drewry báo cáo với Chỉ số Container toàn cầu (WCI) tăng 11% vào ngày 16/5 ở mức 3.511 USD/Feu. Trong tuần trước khi kết thúc tuần giao dịch vào ngày 09/5 WCI đã tăng đến 16%. WCI hiện cao hơn 104% so với cùng thời điểm năm 2023.
Sự gia tăng được ghi nhận trên cả hai tuyến Châu Á – Châu Âu và xuyên Thái Bình Dương. Các nhà phân tích của Drewry cho biết giá cước vận chuyển từ Thượng Hải đến Rotterdam, Thượng Hải đến Los Angeles và Thượng Hải đến New York đã tăng 12% lần lượt lên 4.172 USD, 4.476 USD và 5.717 USD mỗi container 40ft. Trong khi Thượng Hải – Genoa tăng 11% đạt 4.776 USD/Feu.
Nhà phân tích của Drewry dự kiến trong tương lai gần: “Giá cước vận chuyển hàng hóa bên ngoài Trung Quốc sẽ tăng do nhu cầu tăng, sức tải hạn chế và việc cần thiết phải luân chuyển các container rỗng ra khỏi Trung Quốc”.