Containerships moving at all-time low speeds
Container shipping has been relying on one of its top tricks in its playbook to rein in the worst of the markets by going super slow.
According to Clarksons Research, the container fleet moved at all-time slow speeds in Q1, with analysis from BIMCO suggesting that ships could go slower still.
During the covid pandemic liner operators increased the average sailing speed by up to 4% due to strong demand and widespread port congestion. Today, the situation is very different and in the first quarter of 2023 the average sailing speed slowed to 13.8 knots, down 4% year-on-year, with BIMCO suggesting this speed could drop by 10% before 2025.
Jan Tiedemann, an analyst with Alphaliner, confirmed that liner services had been slowing down, partly to absorb capacity that would otherwise be surplus. Nevertheless, in recent weeks, in line with falling bunker prices, there has been a slight uptick in the average speed of the global liner fleet, according to the latest data from Alphaliner.
Over the entire world box fleet in the last two years, average speeds went down by about one knot, according to Alphaliner data.
“That does not sound like much, but from a 16.5 knot global average, that is about 6% slower meaning, you need X% more tonnage to carry the same cargo volume,” Tiedemann told Splash.
“The slowing down of services is a well-used tool in the carriers’ toolbox. For the past couple of decades we have seen this used whenever there is either structural overcapacity or high fuel prices – or both. Presently the industry is facing both issues,” explained Lars Jensen, the founder of container consultancy Vespucci Maritime.
Significant amounts of new capacity are being delivered into a market with sluggish demand growth.
At the same time, Jensen pointed out that new environmental regulations as well as coming carbon taxes have the same impact as increasing fuel prices.
The record avalanche of newbuilds coming from yards in Asia are being injected into services, which are moving slower and slower.
Maersk and MSC, for instance, announced this month they would be injecting nine additional vessels into the Asia-Europe trade, while at the same time adding that these services would be moving up to three days slower than before, thus absorbing all the new capacity.
With liners expecting challenging conditions to persist for a significant amount of time thanks to sluggish demand, and an extraordinary orderbook to deliver, carriers have been adjusting their fleets to go slower. South Korea’s HMM, for instance, announced last month a decision to replace the propellers of six containerships with more efficient ones specially designed for slow steaming.
The transition to new fuels such as LNG, methanol and ammonia also favours slow speeds, since these fuels will be much more expensive than current ones, observed Tiedemann from Alphaliner.
“This shifts the capital cost / bunker cost balance, so that it makes sense to deploy extra ships but save fuel,” he explained.
Following record profits throughout the pandemic, liner shipping’s fortunes have been on the slide for the last 11 months. Israel’s ZIM and Taiwan’s Wan Hai became the first large liners to post a quarterly loss since 2020 this month. Overall, however, the slow streaming kept the red tide at bay for most carriers with John McCown, the head of Blue Alpha Capital, reporting on Friday that the container shipping industry made a net income of $13bn in Q1.
Vietnamese Translation
Tàu container di chuyển với tốc độ thấp nhất mọi thời đại
Ngành vận chuyển container đã dựa vào một trong những thủ thuật hàng đầu của mình để kiềm chế tình trạng tồi tệ nhất của thị trường bằng cách đi siêu chậm
Theo Clarksons Research, các đội tàu container đã di chuyển với tốc độ chậm nhất mọi thời đại trong Q1, và phân tích từ BIMCO cho thấy rằng các tàu vẫn có thể đi chậm hơn.
Trong thời kỳ đại dịch covid, các nhà khai thác tàu biển đã tăng tốc độ đi thuyền trung bình lên tới 4% do nhu cầu mạnh mẽ và tình trạng tắc nghẽn cảng trên diện rộng. Ngày nay, tình hình đã rất khác và trong quý đầu tiên của năm 2023, tốc độ di chuyển trung bình giảm xuống còn 13,8 hải lý/giờ, giảm 4% so với cùng kỳ năm ngoái, BIMCO cho rằng tốc độ này có thể giảm 10% trước năm 2025.
Jan Tiedemann, một nhà phân tích của Alphaliner, xác nhận rằng các dịch vụ vận chuyển đã chậm lại, một phần để hấp thụ công suất mà lẽ ra sẽ dư thừa. Tuy nhiên, trong những tuần gần đây, cùng với việc giá nhiên liệu giảm, tốc độ trung bình của đội tàu toàn cầu đã tăng nhẹ, theo dữ liệu mới nhất từ Alphaliner.
Theo dữ liệu của Alphaliner, tốc độ trung bình đã giảm khoảng một hải lý trên toàn bộ đội tàu chở hàng của thế giới trong hai năm qua
Tiedemann nói với Splash: “ Con số này nghe có vẻ không nhiều, nhưng từ mức trung bình toàn cầu là 16,5 hải lý/giờ, nghĩa là chậm hơn khoảng 6%, bạn cần thêm X% trọng tải để chở cùng một khối lượng hàng hóa.
“Việc làm chậm các dịch vụ là một công cụ được sử dụng nhiều trong hộp công cụ của các nhà mạng. Trong vài thập kỷ qua, chúng ta đã thấy điều này được sử dụng bất cứ khi nào có tình trạng dư thừa công suất hoặc giá nhiên liệu cao – hoặc cả hai. Hiện tại, ngành công nghiệp vận chuyển container đang phải đối mặt với cả hai vấn đề này,” Lars Jensen, người sáng lập công ty tư vấn container Vespucci Maritime giải thích.
Một lượng đáng kể công suất mới đang được đưa vào một thị trường có nhu cầu tăng trưởng chậm chạp.
Đồng thời, Jensen chỉ ra rằng các quy định mới về môi trường cũng như thuế carbon sắp tới có tác động tương tự như tăng giá nhiên liệu.
Lượng tàu đóng mới kỷ lục đến từ các xưởng ở châu Á được đưa vào hoạt động đang di chuyển ngày càng chậm lại.
Ví dụ , Maersk và MSC đã thông báo trong tháng này rằng họ sẽ đưa thêm chín tàu vào tuyến Á-Âu, đồng thời nói thêm rằng các tuyến này sẽ di chuyển chậm hơn ba ngày so với trước đây, do vậy sẽ tận dụng tối đa công suất tàu.
Với việc các hãng tàu mong đợi các điều kiện đầy thách thức sẽ tồn tại trong một khoảng thời gian đáng kể do nhu cầu chậm chạp và một sổ đặt hàng đặc biệt cần giao, các hãng vận tải đã điều chỉnh đội tàu của họ để chạy chậm hơn. Ví dụ, HMM của Hàn Quốc, tháng trước đã công bố quyết định thay thế chân vịt của sáu tàu container bằng những chân vịt hiệu quả hơn được thiết kế đặc biệt để chạy chậm.
Tiedemann từ Alphaliner nhận xét rằng quá trình chuyển đổi sang các loại nhiên liệu mới như LNG, metanol và amoniac cũng tạo thuận lợi cho tốc độ chậm, vì những loại nhiên liệu này sẽ đắt hơn nhiều so với những loại hiện tại.
Ông giải thích: “Điều này làm thay đổi cân bằng chi phí vốn/chi phí nhiên liệu, do đó việc triển khai thêm tàu nhưng tiết kiệm nhiên liệu là điều hợp lý.
Sau lợi nhuận kỷ lục trong suốt đại dịch, vận may của ngành vận tải biển đã trượt dốc trong 11 tháng qua. ZIM của Israel và Wan Hai của Đài Loan đã trở thành những hãng tàu lớn đầu tiên báo lỗ hàng quý tính từ năm 2020 trong tháng này. Tuy nhiên, nhìn chung, dòng chảy chậm đã ngăn chặn thủy triều đỏ đối với hầu hết các hãng vận chuyển - theo John McCown, người đứng đầu Blue Alpha Capital, báo cáo vào thứ Sáu cho thấy ngành vận tải container đã kiếm được lãi ròng khoảng 13 tỷ đô la trong Q1.
Nguồn: Sam Chambers