Cuộc điều tra của Mỹ về các điểm nghẽn hàng hải mở đường cho phạm vi ảnh hưởng toàn cầu mở rộng
Ủy ban Hàng hải Liên bang đang điều tra các điểm nghẽn hàng hải toàn cầu để đánh giá liệu đang có một quốc gia, hãng tàu biển hay nhà khai thác hàng hải nào khác tạo ra các điều kiện bất lợi cho vận tải biển của Mỹ và thương mại quốc tế hay không.
“Những sự kiện gần đây thể hiện rằng những hạn chế trong quá trình vận chuyển tại một số mốc quan trọng trong chuỗi cung ứng vận tải biển toàn cầu đã dẫn đến các điều kiện phù hợp để Ủy ban tiến hành điều tra," cơ quan của Mỹ cho biết trong một thông báo trên Công báo Liên bang, được công bố vào thứ Sáu.
Các cuộc điều tra có tiềm năng gây ảnh hưởng diện rộng đến một phần lớn của đội tàu thương mại toàn cầu theo Beagen, CEO của nền tảng e-learning The Maritime Professor.
"Đây có thể coi là thẩm quyền quan trọng nhất mà FMC có," Beagen nói. "Có vẻ như họ đang chuẩn bị sử dụng sức mạnh của thẩm quyền này với cuộc điều tra vừa được công bố."
Ngoài Eo biển Manche, Eo biển Malacca và Eo biển Gibraltar, các điểm nghẽn hàng hải khác đang được điều tra bao gồm:
Tuyến Hàng hải Biển Bắc - tuyến đường tắt giữa châu Âu và châu Á, có thể định hình lại thương mại toàn cầu khi vùng biển này không còn băng trong thời gian dài hơn. "Điều này đã làm gia tăng cạnh tranh về quản lý, khi Nga tìm cách kiểm soát tuyến hàng hải ngắn nhất giữa châu Âu và châu Á, áp đặt phí, trong khi các quốc gia khác thúc đẩy quyền tiếp cận quốc tế," thông báo cho biết.
Kênh đào Panama dễ bị ảnh hưởng bởi hạn hán, gần đây đã khiến thời gian chờ đợi bị kéo dài và gián đoạn tốn kém chi phí cho các chủ hàng. Ngoài rủi ro về bất ổn chính trị hoặc gián đoạn tại kênh đào, Panama còn sở hữu số lượng đăng ký tàu lớn nhất thế giới, với khoảng 8.000 tàu được đăng ký dưới cờ của quốc gia này. FMC cho biết các biện pháp mà họ có thể thực hiện “để giải quyết các điều kiện bất lợi đối với vận tải biển trong thương mại quốc tế của Mỹ bao gồm việc từ chối cho tàu đăng ký tại các quốc gia chịu trách nhiệm cập cảng Mỹ.”
Các tàu lớn đi qua Eo biển Singapore đặc biệt dễ mắc cạn ở vùng nước nông, trong khi thời tiết khó lường làm gia tăng thách thức đối với điều hướng hàng hải. “Mặc dù nạn cướp biển đã giảm, eo biển này vẫn đối mặt với các mối đe dọa an ninh, bao gồm các vụ cướp tàu và trộm cắp ở những khu vực hẻo lánh, cùng với nguy cơ gián đoạn do căng thẳng chính trị trong khu vực.”
Kênh đào Suez đóng vai trò quan trọng trong thương mại toàn cầu, tuy nhiên, chiều rộng hẹp và luồng đơn thường gây ra tình trạng chậm trễ, đặc biệt trong điều kiện thời tiết xấu. Bất kỳ sự gián đoạn nào tại kênh đào này — một trong những tuyến đường thủy đông đúc nhất thế giới — đều có thể gây ảnh hưởng dây chuyền đến thương mại toàn cầu, như đã thấy trong vụ tắc nghẽn năm 2021 do tàu Ever Given và các cuộc tấn công vào tàu hàng của lực lượng Houthi trong những năm gần đây.
FMC cho biết họ sẽ tích cực thu thập ý kiến trong 60 ngày tới về nguyên nhân gây ra các hạn chế tại các điểm nghẽn hàng hải được liệt kê, cũng như mức độ mà những vấn đề này bị ảnh hưởng bởi các chính phủ nước ngoài, chủ tàu hoặc nhà khai thác tàu.
English version:
US probe of maritime chokepoints sets up expanded global reach
The Federal Maritime Commission is investigating global maritime chokepoints to assess whether a country, ocean carrier or other maritime operator are creating conditions unfavourable for US shipping and foreign trade.
“Recent events have indicated that transit constraints at several critical points in the global shipping supply chain have led to conditions that are appropriate for the Commission to investigate,” the US agency said in a Federal Register notice published Friday.
“Such constraints have affected transits through the English Channel, the Malacca Strait, the Northern Sea Passage, the Singapore Strait, the Panama Canal, the Strait of Gibraltar, and the Suez Canal,” the FMC said.
The move is one of several taken recently by the Trump administration related to the global maritime industry, including a US Trade Representative proposal aimed at curbing China’s dominance of the shipbuilding industry.
“These authorities give the FMC the authority to take corrective action if they find unfavorable conditions in shipping,” said Lauren Beagen, a lawyer formerly at the FMC.
That could include fees of $1 million per voyage, potentially limiting firms’ ability to participate in FMC-filed agreements like alliances, or blocking foreign-flagged vessel access to US ports, Beagen noted. The investigation draws on authorities from the 1920 Merchant Marine Act as well as the Foreign Shipping Practice Act of 1988.
The investigation has the potential to impact a large share of the world’s commercial shipping fleet, said Beagen, CEO of e-learning platform The Maritime Professor.
“This is arguably the most significant authority the FMC has,” said Beagen. “It looks like they may be preparing to flex the muscles of that statutory authority with the just announced investigation.”
In addition to the English Channel, Malacca Straight and the Straight of Gibraltar, other maritime chokepoints under investigation include:
The Northern Sea Passage, which offers a shortcut between Europe and Asia and could reshape global trade as the region’s waters become ice-free for longer periods. “This has sparked competition over governance, with Russia seeking control over the shortest maritime route between Europe and Asia, and imposing fees, while other nations push for international access,” the notice said.
The Panama Canal’s vulnerability to drought recently caused long wait times and costly disruptions for shippers. In addition to the risk of political instability or disruption at the canal, Panama has one of the largest ship registries, with 8,000 vessels reportedly registered under the country’s flag. The FMC said measures it could take “to address conditions unfavourable to shipping in US foreign trade include refusing entry to US ports by vessels registered in countries responsible.”
Large vessels transiting the Singapore Straight are especially vulnerable to grounding in shallow water, while unpredictable weather compounds challenges to maritime navigation. “Although piracy has decreased, the Strait still faces security threats, including hijackings and robberies in remote areas, along with potential disruptions due to regional political tensions.”
The Suez Canal is crucial for global trade, though its narrow width and single-lane often spur delays, especially in inclement weather. Any disruption to the canal — one of the busiest waterways in the world — can cause knock-on disruptions to global trade, as seen with the 2021 blockage by the Ever Given and the attacks on merchant vessels by Houthis over the last few years.
The FMC said it is seeking comment over the next 60 days on causes of constraints to the listed maritime chokepoints and to what extent those issues are caused by foreign governments or vessel owners or operators.