Decline in US-Asia imports challenges global container recovery
The global decline in container demand experienced a notable recovery in March 2023 across the majority of trade lanes, with the exception of US imports from Asia.
According to the most recent analysis from Sea-Intelligence, US imports from Asia have been consistently declining at a fluctuating rate of around -20 percent year-on-year.
This decline has often been attributed to US inventory correction. However, data from the US Census Bureau reveals that the process of clearing inventories is not progressing rapidly, raising questions about the underlying factors.
Inflation plays a significant role in both sales and inventories, but the inventory-to-sales ratio remains unaffected by inflation. Sea-Intelligence indicates that while manufacturers’ inventories have stagnated and not decreased significantly, retailers and wholesalers are witnessing an increasing trend.
This suggests that inventories are growing relative to sales, and any ongoing inventory correction appears to be inadequate.
© Sea-Intelligence
Sea-Intelligence notes that by combining monthly total sales ad monthly net change in total inventories, this should equate to the value of imports plus domestic production.
Assuming domestic production remains relatively stable, albeit a small share, a strong correlation with volume imports is expected.
The above graph illustrates a clear pre-pandemic correlation, with USD imports lagging behind during the pandemic. However, the sharp decline in TEU imports does not proportionally reflect the drop in the value of imports, according to Sea-Intelligence.
“Part of the disconnect might simply be owing to the contraction of the supply chain, however, the supply chain is now rapidly approaching normalization,” said Alan Murphy, CEO, Sea-Intelligence.
“One alternative explanation might very well be a normalization of consumer spending habits.”
The surge in US imports from 2020 to 2021 was partially driven by a shift in consumer spending from services to goods, resulting in increased container volumes.
As pointed out in Sea-Intelligence’s analysis, reversing this spending behavior is expected to negatively impact container volumes for an extended period, potentially affecting the upcoming peak season in 2023.
In the context of the US market, Sea-Intelligence recently noted that North American ports experienced a more significant impact during the pandemic compared to the global average in terms of the time vessels spend at the port.
This has resulted in a severe decrease in the effective capacity of terminals to handle vessels.
Nguồn: Margherita Bruno
Vietnamese translation:
Sự suy giảm toàn cầu về nhu cầu container đã phục hồi đáng kể vào tháng 3 năm 2023 trên phần lớn các tuyến thương mại, ngoại trừ hàng nhập khẩu Hoa Kỳ từ châu Á.
Theo phân tích gần đây nhất từ Sea-Intelligence, hàng nhập khẩu của Hoa Kỳ từ châu Á đã liên tục giảm với tỷ lệ dao động khoảng 20% so với cùng kỳ năm ngoái.
Sự suy giảm này thường được quy cho việc điều chỉnh hàng tồn kho của Hoa Kỳ. Tuy nhiên, dữ liệu từ Cục điều tra dân số Hoa Kỳ tiết lộ rằng quá trình thanh lý hàng tồn kho không có tiến triển nhanh chóng, đặt ra câu hỏi về các yếu tố cơ bản.
Lạm phát đóng một vai trò quan trọng trong cả hàng bán và hàng tồn kho, nhưng tỷ lệ hàng tồn kho trên hàng bán vẫn không bị ảnh hưởng bởi lạm phát. Sea-Intelligence chỉ ra rằng trong khi hàng tồn kho của các nhà sản xuất bị tồn đọng và không giảm nhiều, thì hàng tồn của các nhà bán lẻ và bán buôn đang có xu hướng gia tăng.
Điều này cho thấy rằng hàng tồn kho đang tăng lên so với doanh số bán hàng và bất kỳ sự điều chỉnh hàng tồn kho nào đang diễn ra dường như vẫn chưa đủ.
© Sea-Intelligence
Sea-Intelligence lưu ý rằng bằng cách kết hợp tổng doanh thu hàng tháng với thay đổi ròng hàng tháng trong tổng số hàng tồn kho, điều này sẽ tương đương với giá trị nhập khẩu cộng với sản xuất trong nước.
Giả sử sản xuất trong nước vẫn tương đối ổn định, mặc dù chiếm tỷ trọng nhỏ, thì dự kiến sẽ có mối tương quan chặt chẽ với sản lượng nhập khẩu.
Biểu đồ trên minh họa mối tương quan rõ ràng trước đại dịch, với việc doanh thy nhập khẩu bị tụt lại phía sau trong thời gian xảy ra đại dịch. Tuy nhiên, việc hàng nhập (tính theo TEUS) không phản ánh tương ứng sự sụt giảm trong giá trị nhập khẩu, theo Sea-Intelligence.
Alan Murphy, Giám đốc điều hành của Sea-Intelligence cho biết: “Một phần của sự mất kết nối đơn giản có thể là do chuỗi cung ứng bị thu hẹp, tuy nhiên chuỗi cung ứng hiện đang nhanh chóng tiến tới bình thường hóa.
“Một lời giải thích thay thế rất có thể là sự bình thường hóa thói quen chi tiêu của người tiêu dùng.”
Sự gia tăng nhập khẩu của Hoa Kỳ từ năm 2020 đến năm 2021 một phần là do thay đổi trong chi tiêu của người tiêu dùng từ dịch vụ sang hàng hóa, dẫn đến sản lượng container tăng lên.
Như đã chỉ ra trong phân tích của Sea-Intelligence, việc đảo ngược hành vi chi tiêu này dự kiến sẽ tác động tiêu cực đến sản lượng container trong một thời gian dài, có khả năng ảnh hưởng đến mùa cao điểm sắp tới vào năm 2023.
Trong bối cảnh của thị trường Hoa Kỳ, Sea-Intelligence gần đây đã lưu ý rằng các cảng Bắc Mỹ đã phải chịu tác động đáng kể hơn trong thời kỳ đại dịch so với mức trung bình toàn cầu về thời gian tàu lưu lại cảng .
Điều này đã dẫn đến sự sụt giảm nghiêm trọng về năng lực hiệu quả của các bến cảng để tiếp nhận các tàu.