Early Tet demand continues to put pressure on container rates on Asia-US trade

Early Tet demand and US tariff hikes are adding to the pressure on ocean and air freight rates, with the outlook for further volatility into early 2025.

Trans-Pacific rates edged up slightly last week, and are now around 15% higher than early December, following successful General Rate Increases (GRIs) in mid-month.

Pressure from early Tet and US tariff policy

Rate increases and reports of full vessels so early in the Lunar New Year may reflect a trend of shippers pushing ahead with shipments ahead of President-elect Trump’s tariff hikes next year. This week, Trump suggested the US should reclaim the Panama Canal to counter China’s growing influence there.

Carriers expect that demand ahead of the Lunar New Year in January will support new rate hikes, with increases expected to range from $1,000 to $3,000 per FEU. Despite strong volumes and some signs of pressure on rail, operations at US ports remain smooth, with terminal operators reporting readiness for any upcoming volume increases.

Rate Changes on Other Trades

Transatlantic rates, which have been stable since mid-October, could rise in January as several carriers have announced mid-month disruption surcharges in anticipation of the ILA dockworkers strike. Some have suggested that the alliance restructuring in February could cause disruption. MSC has announced a $2,000 per FEU disruption surcharge effective January 18 for containers shipped on the transatlantic trade.

Asia-Europe and Mediterranean container rates have fallen 3%-7% from their peaks during the early December GRIs, although there has been no significant increase in mid-month rates. However, recent bad weather has caused some moderate congestion at European hubs.

On all of these routes, the need to divert via the Red Sea remains the biggest driver, with rates remaining double their year-on-year levels. While no military intervention has restored safety for vessels transiting the region, both Israel and the US have stepped up direct strikes on Houthi positions in recent days.

Airfreight: Demand is high but rates are starting to cool

Freightos Air Index data shows that airfreight rates on the trans-Pacific and trans-Atlantic routes have started to fall from their highs earlier in the month as the peak season comes to an end. However, prices from China to Europe remained high at nearly $5/kg last week.

Some observers predict that early push ahead of US tariff hikes will continue to keep demand and air freight rates high into the new year. In addition, significant tariffs on Chinese goods could contribute to a surge in global air freight volumes, as intra-Asia shipments of components from China are likely to surge.

 

 

Vietnamese version:

Nhu cầu vận chuyển sớm trước Tết tiếp tục gây áp lực lên giá cước container trên tuyến Châu Á đi Mỹ

Nhu cầu vận chuyển sớm trước Tết Nguyên đán và các đợt tăng thuế của Mỹ đang làm gia tăng áp lực lên giá cước vận tải biển và hàng không, với triển vọng giá tiếp tục biến động vào đầu năm 2025.

Giá cước vận tải biển xuyên Thái Bình Dương đã tăng nhẹ vào tuần trước, và hiện ở mức cao hơn khoảng 15% so với đầu tháng 12, do các đợt Tăng giá chung (GRIs) thành công vào giữa tháng.

Áp lực từ việc đẩy hàng sớm trước Tết Nguyên đán và chính sách thuế của Mỹ

Việc tăng giá cước và báo cáo về tình trạng tàu đầy tải từ rất sớm trước Tết Nguyên đán có thể phản ánh xu hướng các chủ hàng đẩy sớm việc xuất hàng trước những cam kết tăng thuế của Tổng thống đắc cử Trump vào năm tới. Trong tuần này, Trump đã đề xuất Mỹ nên giành lại kênh đào Panama nhằm đối phó với ảnh hưởng ngày càng gia tăng của Trung Quốc tại đây.

Các hãng vận tải kỳ vọng rằng nhu cầu trước Tết Nguyên đán vào tháng 1 sẽ hỗ trợ các đợt tăng giá mới, với mức tăng dự kiến từ 1.000 – 3.000 USD/FEU. Mặc dù khối lượng vận tải mạnh và có một số dấu hiệu áp lực đối với vận tải đường sắt, hoạt động tại các cảng Mỹ vẫn diễn ra suôn sẻ, và các nhà khai thác cảng báo cáo đã sẵn sàng cho bất kỳ đợt tăng khối lượng nào sắp tới.

Thay đổi giá cước trên các tuyến vận tải khác

Giá cước vận tải trên tuyến xuyên Đại Tây Dương, vốn ổn định từ giữa tháng 10, có thể tăng vào tháng 1 khi một số hãng vận tải đã công bố phụ phí gián đoạn giữa tháng, nhằm dự đoán cuộc đình công của công nhân cảng ILA. Một số ý kiến cho rằng việc tái cơ cấu liên minh vào tháng 2 có thể gây gián đoạn. Hãng tàu MSC đã thông báo áp dụng phụ phí gián đoạn 2.000 USD/FEU từ ngày 18/1 đối với các container vận tải trên tuyến xuyên Đại Tây Dương.

Giá cước container tuyến châu Á – châu Âu và Địa Trung Hải đã giảm 3% – 7% so với mức đỉnh đạt được trong các đợt GRIs đầu tháng 12, mặc dù không có sự tăng giá rõ rệt vào giữa tháng. Tuy nhiên, thời tiết xấu gần đây đã gây ra một số tắc nghẽn vừa phải tại các trung tâm cảng châu Âu.

Trên tất cả các tuyến này, việc phải chuyển hướng qua Biển Đỏ vẫn là nguyên nhân lớn nhất khiến giá cước duy trì mức cao gấp đôi so với cùng kỳ năm ngoái. Mặc dù chưa có can thiệp quân sự nào khôi phục được an ninh cho các tàu qua khu vực, cả Israel và Mỹ đều đã gia tăng tấn công trực tiếp vào các vị trí của lực lượng Houthi trong những ngày gần đây.

Thị trường hàng không: Nhu cầu cao nhưng giá bắt đầu hạ nhiệt

Dữ liệu Freightos Air Index cho thấy giá cước hàng không trên các tuyến xuyên Thái Bình Dương và xuyên Đại Tây Dương đã bắt đầu giảm từ mức cao đạt được hồi đầu tháng khi mùa cao điểm dần kết thúc. Tuy nhiên, giá từ Trung Quốc đi châu Âu vẫn duy trì ở mức cao gần 5 USD/kg vào tuần trước.

Một số nhà quan sát dự đoán rằng việc đẩy hàng sớm trước các đợt tăng thuế của Mỹ sẽ tiếp tục duy trì nhu cầu và giá cước hàng không ở mức cao trong năm mới. Ngoài ra, các mức thuế đáng kể đối với hàng hóa Trung Quốc có thể góp phần làm tăng khối lượng vận tải hàng không toàn cầu, khi các lô hàng linh kiện từ Trung Quốc trong nội bộ khu vực châu Á có khả năng tăng mạnh.

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn