FMC ra quy định mới: Chủ hàng và công ty giao nhận vận tải có thể từ chối trả phí lưu cont

Trong thời kỳ dịch bệnh Covid-19 (2020 đến 2022), chỉ riêng chín công ty vận tải container hàng đầu của Hoa Kỳ đã thu phí lưu cont và lưu bãi lên tới 8,9 tỷ USD!

Sau dịch bệnh, nhiều nhà nhập khẩu ỡ Mỹ được đã khởi xướng nhiều vụ kiện chống lại các công ty vận tải container. Các quan chức Hoa Kỳ, bao gồm cả Tổng thống Biden, cũng đã gây áp lực lên cơ quan quản lý hàng hải, Ủy ban Hàng hải Liên bang Hoa Kỳ (FMC), yêu cầu cơ quan này tiến hành một cuộc điều tra và đưa ra các quy định hợp lý để tạo điều kiện cho chính phủ giám sát!

Sau hơn một năm, Quy định cuối cùng của Ủy ban Hàng hải Liên bang Hoa Kỳ (FMC) về phí lưu cont, lưu bãi cuối cùng đã được ban hành và sẽ chính thức có hiệu lực sau 90 ngày!

Theo One Shipping News: Thứ Sáu tuần trước (23/2), Ủy ban Hàng hải Liên bang Hoa Kỳ (FMC) đã chính thức công bố các quy định về giải quyết phí lưu bãi và phí lưu container nhằm chống lại các khoản phí tùy tiện của các hãng tàu và bến cảng. Quy định mới này sẽ có hiệu lực từ ngày 26 tháng 5!

Các quy định mới tập trung vào vấn đề lưu cont và lưu bãi (D&D) trong thị trường vận tải container. Demurrage - Phí lưu container tại bãi (còn gọi là tiền thuê chỗ) là số tiền mà các hãng vận tải và bến container tính khi khách hàng không đến nhận đủ số container trong một số ngày nhất định. Chi phí lưu container (detention hay còn gọi là tiền thuê container) là khoản phí được tính cho khách hàng nếu họ trì hoãn việc trả container rỗng về cảng.

Quy định mới bắt đầu từ ngày 26/5/2024, các hãng vận tải container và người khai thác cảng biển sẽ phải xuất hóa đơn tiền phạt lưu cont, lưu bãi cho người gửi hàng hoặc người nhận hàng trong vòng 30 ngày kể từ ngày phát sinh chi phí cuối cùng. Và người gửi hàng hoặc người nhận hàng có ít nhất 30 ngày theo lịch để yêu cầu hoàn lại tiền.

Khi nảy sinh bất đồng, nhà vận chuyển và nhà khai thác cảng phải giải quyết vấn đề trong vòng 30 ngày dương lịch trừ khi cả hai bên đồng ý gia hạn thời gian.

Điều đáng chú ý là quy định mới ban hành lần này cũng yêu cầu hóa đơn phí lưu cont, lưu bãi do các hãng tàu phát hành phải có 8 thông tin chính sau:

1. Ngày lập hóa đơn

2. Ngày đến hạn thanh toán

3. Thời gian miễn phí lưu tính theo ngày (Số ngày miễn phí)

4. Ngày bắt đầu miễn lưu (ngày bắt đầu thời gian miễn phí)

5. Ngày kết thúc thời miễn lưu (ngày kết thúc thời gian miễn phí)

6. Đối với hàng nhập khẩu, ngày container có sẵn để lấy hàng

7. Đối với hàng xuất khẩu là ngày hạ hàng sớm nhất (ngày về sớm nhất của container xuất khẩu)

8. (Các) ngày cụ thể bị tính lưu cont/lưu bãi.

Quy định nhấn mạnh: “Nếu hãng tàu không liệt kê chi tiết các thông tin cần thiết nêu trên trong hóa đơn phạt lưu bãi hoặc tiền phạt lưu bãi thì chủ hàng và công ty giao nhận vận tải là bên được lập hóa đơn sẽ không có nghĩa vụ nộp phí”.

Nói cách khác, nếu tám thông tin chính nêu trên do FMC quy định không được cung cấp trong hóa đơn do hãng tàu phát hành, chủ hàng và công ty giao nhận vận tải có thể coi đó là hành vi vi phạm hoặc tính phí vô lý và trực tiếp từ chối thanh toán!

Ngoài các điều khoản miễn trừ nêu trên, còn có một điều khoản khác trong quy định mới của FMC về phí lưu cont, lưu bãi đáng được quan tâm đặc biệt: công ty vận chuyển có thể xuất hóa đơn tiền phạt lưu bãi cho người nhận hàng (tức là người nhận hàng cuối cùng). Hóa đơn lưu cont hoặc lưu bãi sẽ thay thế cho người gửi hàng.

Thông báo về những thay đổi, FMC cho biết các quy định mới “sẽ thúc đẩy mục tiêu của Ủy ban trong việc tăng tính thanh khoản của chuỗi cung ứng bằng cách đảm bảo mối liên hệ rõ ràng giữa việc không nhận hoặc trả lại thiết bị container kịp thời và các khoản phí phù hợp.”

“Quy tắc yêu cầu người lập hóa đơn phải đưa một số thông tin có thể nhận dạng nhất định vào hóa đơn để đảm bảo rằng người bị lập hóa đơn hiểu được hóa đơn tiền phạt lưu cont, lưu bãi mà họ nhận được.”

FMC ước tính rằng sau khi thực hiện các quy định mới nêu trên, chi phí mới mà các công ty vận tải và nhà khai thác cảng phải tuân thủ các yêu cầu về hóa đơn mới nhất sẽ ở mức từ 6,3 triệu USD đến 12,7 triệu USD.

Liên minh Vận tải Nông nghiệp, đại diện cho các nhà nhập khẩu và xuất khẩu Hoa Kỳ, cho biết các quy định của FMC "đánh dấu một bước quan trọng hướng tới mục tiêu mà Liên minh Vận tải Nông nghiệp tìm kiếm từ lâu - Cải cách hành vi lạm dụng phí lưu cont lưu bãi, mặc dù điều này bị chỉ trích và phản đối mạnh mẽ từ các công ty và tổ chức cảng biển.”

Vì các quy định mới cũng làm rõ rằng các hãng vận tải cơ giới không ký hợp đồng với các hãng vận tải biển, cụ thể là các hãng xe tải chở hàng tại cảng, sẽ không còn nhận được hóa đơn phạt lưu cont và lưu bãi nữa, nên Hội nghị các hãng vận tải ô tô đa phương thức của Hiệp hội Vận tải Hoa Kỳ (IMCC) cũng ca ngợi những thay đổi này.

 

English version:

FMC launches new regulations: In this case, the cargo owner and freight forwarding company can refuse to pay demurrage | One Shipping

During the epidemic period (2020 to 2022), the top nine container shipping companies in the United States alone collected container demurrage and detention fees as high as US$8.9 billion!

After the epidemic, American consignees harvested by shipping companies initiated numerous lawsuits against container liner companies. U.S. dignitaries, including President Biden, have also put pressure on the maritime regulatory agency, the U.S. Federal Maritime Commission (FMC), asking the latter to conduct an investigation and introduce reasonable rules to facilitate government supervision!

After more than a year, the U.S. Federal Maritime Commission (FMC)’s Final Rule on container demurrage and detention has finally been released and will officially take effect in 90 days!

According to One Shipping News: Last Friday (February 23), the U.S. Federal Maritime Commission (FMC) officially announced regulations on the settlement of container demurrage and detention fees in order to combat arbitrary charges by shipping companies and terminals. The new regulations will Effective from May 26th!

The new regulations focus on demurrage and demurrage (D&D) in the container shipping market. Container demurrage (also known as space rent) refers to the amount charged by carriers and container terminals when customers do not pick up full containers within a certain number of days. cost. Container demurrage (detention, also known as container rent) is the fee charged to customers if they delay returning empty containers to the terminal.

The new regulations stipulate that starting from May 26, 2024, container ship carriers and marine terminal operators will be required to issue demurrage and detention invoices to the shipper or consignee within 30 days after the last expense was incurred. The shipper or consignee will have at least 30 calendar days to request a refund.

Once a disagreement arises, the carrier and terminal operator must resolve the matter within 30 calendar days unless both parties agree to an extension of time.

It is worth noting that the new regulations issued this time also require the invoices for demurrage and detention fees issued by shipping companies to contain the following 8 key information:

1. The invoice date

2. The invoice due date

3. The allowed free time in days (free time in days)

4. The start date of free time (free period start date)

5. The end date of free time (the end date of the free period)

6. For imports, the container availability date (free use date of imported containers)

7. For exports, the earliest return date (the earliest return date of export containers)

8. The specific date(s) for which demurrage and/or detention were charged (the specific date(s) for which demurrage and/or detention were charged)

The rules emphasize: "If the shipping company fails to list the above necessary information in detail in the demurrage or demurrage invoice, the cargo owner and freight forwarding company as the invoiced party will not have the obligation to pay the fee."

In other words, if the above eight key information stipulated by FMC are not provided in the bill issued by the shipping company, the cargo owner and freight forwarding company can regard it as a violation or unreasonable charge and directly refuse to pay!

Regarding the new US FMC regulations and qualification application, here we recommend an old brand that provides one-stop US line FMC qualifications and AMS delivery - Linghangbao. For more than ten years, Linghang has provided FMC qualification processing and other services for more than 70% of domestic US line freight forwarders. At the same time, the self-developed system provides AMS delivery all day long, with CODE starting from 6 yuan/ticket, without CODE 40 yuan/ticket, no. Limited to ports and shipping companies. In addition, it also provides China NVOCC registration, international and domestic freight insurance, cross-border e-commerce FBA insurance, freight forwarding liability insurance, container insurance, etc., with low rates and low deductibles, helping logistics companies solve the problem of lost goods, damaged goods, and no delivery documents. Issues such as cargo, no one to pick up the cargo, manifest fines, etc. (Junri provides technical support)

In addition to the above exemption clauses, there is another provision in the new FMC regulations on container demurrage and demurrage that deserves special attention from the industry: the shipping company can issue a demurrage invoice to the consignee (i.e., the final consignee of the goods). Demurrage or demurrage invoices as an alternative to shippers.

Announcing the changes, the FMC said the new rules "will advance the Commission's goal of promoting supply chain liquidity by ensuring a clear link between failure to timely pick up or return container equipment and appropriate charges."

“The rule requires billers to include certain identifiable information on invoices to ensure that billers understand the demurrage or detention invoices they receive.”

The FMC estimates that after the implementation of the above-mentioned new regulations, the new cost for shipping companies and terminal operators to comply with the latest invoice requirements will be between US$6.3 million and US$12.7 million.

The Agricultural Transportation Alliance, which represents U.S. importers and exporters, said the FMC's regulations "mark an important step toward a long-sought goal of the Agricultural Transportation Alliance - reforming the abusive practice of demurrage and detention charges... despite being criticized by Ocean Shipping There was strong (but ultimately unsuccessful) opposition from companies and marine terminal organizations.”

Since the new rules also clarify that motor carriers that do not contract with ocean carriers, specifically port freight truckers, will no longer receive demurrage and detention bills, the American Trucking Associations' Intermodal Motor Carriers Conference ( IMCC also praised the changes.

 

Chinese version:

重磅!FMC推出新规:这种情况下,货主货代企业可以拒付滞期费丨壹航运

在疫情期间(2020年至2022年),仅美线前9大集装箱船公司,所收取集装箱滞期费和滞留费,就高达89亿美元!

疫情过后,被船公司收割的美国收货人,发起了众多针对集装箱班轮公司的起诉。包括总统拜登在内的美国政要也向海事主管机构--美国联邦海事委员会(FMC)施压,要求后者进行调查并推出便于政府监督的合理规则!

时隔一年多以后,美国联邦海事委员会(FMC)关于集装箱滞期费和滞留费的最终规则(Final Rule)终于出炉,并且将在90天后正式生效!

据壹航运获悉:上周五(2月23日),美国联邦海事委员会(FMC)为打击船公司、码头乱收费的行为,正式公布关于集装箱滞期费和滞留费结算规定,该新规将从5月26日开始实施!

新规聚焦集装箱运输市场的滞期费和滞留费(D&D),集装箱滞期费(demurrage,也称舱租))是指客户在一定天数内没有提取满集装箱时,承运人和集装箱码头收取的费用。集装箱滞留费(detention,也称柜租)即如果客户延迟将空集装箱送回码头,则向客户收取的费用。

新规规定:从2024年5月26日开始,集装箱船承运人和海运码头运营商将被要求在上次发生费用后的30天内,向托运人或收货人开具滞期和滞留费发票。托运人或收货人将有至少30天(日历日)的时间要求退还费用。

一旦出现分歧,除非双方同意延长时间,否则承运人和码头运营商必须在30天(日历日)内解决此事。

值得注意的是,本次出台的新规,还要求船公司开出的滞期和滞留费的发票上,必须包含以下8个关键信息:

1、The invoice date(发票日期)

2、The invoice due date(发票到期日)

3、The allowed free time in days(以天为单位的免费时间)

4、The start date of free time(免费期开始日)

5、The end date of free time(免费期结束日)

6、For imports, the container availability date(进口集装箱免费使用日期)

7、For exports, the earliest return date(出口集装箱最早还柜日期)

8、The specific date(s) for which demurrage and/or detention were charged(收取滞期费和/或滞留费的具体日期)

该规则强调:“如果船公司未在滞留费或滞期费发票中详细列出以上必要信息,则作为被开票方的货主和货代企业,就没有支付该费用的义务”

也就是说,如果船公司的开出的账单中没有提供FMC规定的上述8个关键信息,货主货代企业可以将其视为违规或不合理收费,直接拒付!

关于美国FMC新规及资质申请,这里推荐一家一站式美线FMC资质与AMS发送的老品牌——领航保。十余年来,领航已为国内超过70%的美线货代提供FMC资质办理等服务,同时自研系统全天提供AMS发送,自有CODE 6元/票起,无CODE 40元/票,不限港口和船司。除此之外,另提供中国NVOCC备案、国际国内货运险、跨境电商FBA保险、货代责任险、集装箱险等,低费率低免赔额,为物流企业解决货丢货损、无单放货、无人提货、舱单罚金等问题。(骏日提供技术支持)

除了以上免除条款之外,本次FMC 关于集装箱滞期费和滞留费新规中还有另一条规定也值得业界特别重视:船公司可以向收货人(即货物的最终收货人)开具滞期费或滞留费发票,作为托运人的替代方案。

FMC在宣布这些变化时表示,新规则“将通过确保未能及时提货或退货集装箱设备与适当费用之间的明确联系,推进委员会促进供应链流动性的目标”。

“该规则要求开票方在发票上包含某些可识别信息,以确保开票方了解他们收到的滞期费或滞留发票。”

FMC估计,上述新规实施后,船公司和码头运营商为遵守最新发票要求而新增的成本在630万至1270万美元之间。

代表美国进口商和出口商的农业运输联盟表示,FMC的规定“标志着朝着农业运输联盟长期寻求的目标迈出了重要一步--改革滥用滞期和滞留费的做法……尽管遭到了海运公司和海运码头组织的强烈反对(但最终没有成功)。”

由于新规定还明确了不与海运公司签订合同的汽车承运人,特别是港口货运卡车司机,将不再收到滞期费和滞留费账单,美国卡车运输协会的多式联运汽车承运人会议(IMCC)也对这些变化表示赞扬。

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn