Inbound US container volumes down 20.1% in May
The US recorded another sharp drop in inbound container volumes on-year in May but showed underlying strength beyond COVID impacts.
Across the ten largest container ports in the US, inbound volumes were 1,827,627 teu, down 20.1% in May 2023 compared to May 2022. The result marks the eighth straight month of double-digit declines on-year. May 2023 marked the fourth worst on-year decline, following February, March and April 2023.
The data from Blue Alpha Capital’s John McCown noted a drop of 19.6% drop for West Coast ports, and a 20.7% drop for East Coast and Gulf Coast ports.
The recent dramatic drops in inbound containers are the result of pandemic-inflated imports in the year-ago period. The market is currently undergoing a normalisation, unravelling the massive increases in container volumes seen from late 2020 to late 2022.
Comparing to May 2019, the last available data before the pandemic, inbound volumes were up 4%. The figure gives a 1% compound annual growth rate, which is an improvement on the 07.7% for April, -0.1% in March and -1.4% in February using the same measure, said McCown.
“Both rates are still below the 3.8% ten-year CAGR in annual inbound loads from 2010 to 2020 that exclude the pandemic induced volume gains. My view is that previous volume spikes did front load some purchases of goods by consumers, but that impact is declining over time,” said McCown.
McCown does not expect forward growth to reach that 3.8% CAGR level, and instead expects growth of around 2.7%.
Comparing to the previous month, May 2023 inbound volumes were 8.1% above April 2023. That increase over the prior month is higher than the same figure for 2019 and for 2017, suggesting an underlying increase above the usual seasonal movements.
“Total inbound volume is now trending back to where it was prior to the pandemic and more typical seasonal patterns such as the ramp up in volume from February to the summer is returning,” said McCown.
Source: Gary Howard
Vietnamese Translation:
Sản lượng nhập khẩu vào Hoa Kỳ giảm 20,1% trong tháng 5
Trong tháng 5, Hoa Kỳ đã ghi nhận một sự sụt giảm mạnh khác về lượng container nhập so với cùng kỳ năm ngoái nhưng vẫn cho thấy sức mạnh tiềm ẩn ngoài các tác động của COVID.
Trên mười cảng container lớn nhất ở Hoa Kỳ, sản lượng nhập khẩu là 1.827.627 teu, giảm 20,1% trong tháng 5 năm 2023 so với tháng 5 năm 2022. Kết quả này đánh dấu tháng thứ tám liên tiếp có mức giảm hai con số so với cùng kỳ năm ngoái. Tháng 5 năm 2023 đánh dấu mức giảm tồi tệ thứ tư trong năm, sau tháng 2, tháng 3 và tháng 4 năm 2023.
Dữ liệu từ John McCown của Blue Alpha Capital ghi nhận mức giảm 19,6% đối với các cảng Bờ Tây và 20,7% đối với các cảng Bờ Đông và Bờ Vịnh.
Lượng container nhập khẩu giảm mạnh gần đây là kết quả của việc nhập khẩu tăng cao do đại dịch trong giai đoạn một năm trước. Thị trường hiện đang trong quá trình bình thường hóa, làm sáng tỏ sự gia tăng lớn về sản lượng container từ cuối năm 2020 đến cuối năm 2022.
So với tháng 5 năm 2019, dữ liệu sẵn có cuối cùng trước đại dịch, sản lượng hàng nhập khẩu đã tăng 4%. McCown cho biết con số này đưa ra tốc độ tăng trưởng kép hàng năm là 1%, đây là mức cải thiện so với mức 07,7% trong tháng 4, -0,1% trong tháng 3 và -1,4% trong tháng 2 khi sử dụng cùng một biện pháp, McCown cho biết.
“Cả hai tỷ lệ vẫn thấp hơn CAGR 10 năm 3,8% về lượng hàng hàng năm từ 2010 đến 2020, loại trừ mức tăng khối lượng do đại dịch gây ra”- McCown cho biết “quan điểm của tôi là những đợt tăng đột biến về số lượng trước đây đã khiến người tiêu dùng mua một số hàng hóa trước, nhưng tác động đó đang giảm dần theo thời gian”
McCown không kỳ vọng mức tăng trưởng trong tương lai sẽ đạt mức CAGR 3,8% đó mà thay vào đó kỳ vọng mức tăng trưởng khoảng 2,7%.
So với tháng trước, sản lượng hàng nhập vào tháng 5 năm 2023 cao hơn 8,1% so với tháng 4 năm 2023. Mức tăng đó so với tháng trước cao hơn con số tương tự của năm 2019 và năm 2017, cho thấy mức tăng cơ bản cao hơn các biến động theo mùa thông thường.
McCown cho biết thêm: “Tổng sản lượng nhập khẩu hiện đang có xu hướng quay trở lại như trước khi xảy ra đại dịch và các mô hình theo mùa điển hình hơn chẳng hạn như khối lượng tăng mạnh trở lại từ tháng 2 đến mùa hè.”