Liner shipping firmly on track for its most profitable year outside the covid era
Liner shipping is firmly on track for its most profitable year outside the covid era. The container shipping industry had total net income of $26.8bn in the third quarter, a sharp 164% increase sequentially from the $10.2bn earnings reported in Q2, according to data compiled by John McCown-led Blue Alpha Capital.
Compared to last year’s third quarter, net income in this quarter represented an increase of $24bn or 856% from the $2.8bn profit in the year ago quarter.
Putting the third quarter in perspective, the $26.8bn earned is more than twice what the container shipping industry earned in any previous full year outside of the covid era.
The stunningly strong earnings seen in 2024 have emanated from the Red Sea shipping crisis, as well as robust volumes seen across all trade lanes.
Breaking down the earnings of listed global carriers, analysts at Linerlytica noted that EBIT margins of the nine largest publicly listed liner companies rose to 33% from 16% in the previous quarter. However, a clear gap has emerged between the top and bottom performers with Hapag-Lloyd and Maersk lagging far behind their peers. The two partner carriers in the new Gemini Cooperation achieved an average EBIT margin of 23% in the third quarter, less than half of Evergreen’s 50.5% margin.
“Signs point to 3Q24 being a peak but near term catalysts abound,” Blue Alpha Capital stated in a report issued yesterday, a point of view shared by analysts at Sea-Intelligence who noted in their most recent weekly report: “We are now clearly past the rate peak in 2024, which has been underpinned by the Red Sea crisis.”
While various spot indices have come off their recent highs, Blue Alpha Capital is anticipating a strong fourth quarter for liner earnings, something that is being borne out at ports around the world.
For instance, cargo volumes at the US’s top two ports – Los Angeles and Long Beach – set new records in October.
“These robust, sustained volumes will likely continue in the coming months with strong consumer spending, an early Lunar New Year, importer concerns about unresolved East Coast labour issues, and the possibility of new tariffs next year that could drive up shipping costs,” commented Los Angeles port executive director Gene Seroka.
“The current market is not only being driven by demand, but also a host of micro inefficiencies that are keeping both freight and charter markets buoyant,” noted broker Braemar in a recent report.
Drewry’s container composite index, published today, was down $28 to $3,412.89 per feu, which is 67% below the previous pandemic peak of $10,377 in September 2021 but 140% more than the average $1,420 in pre-pandemic 2019.
Vietnamese version:
Vận tải biển đang trên đà đạt được năm có lợi nhuận cao nhất ngoài thời kỳ covid
Vận tải biển tuyến cố định đang trên đà đạt được năm có lợi nhuận cao nhất ngoài thời kỳ covid. Ngành vận tải biển container có tổng thu nhập ròng là 26,8 tỷ đô la trong quý 3, tăng mạnh 164% so với mức thu nhập 10,2 tỷ đô la được báo cáo trong quý 2, theo dữ liệu do Blue Alpha Capital.
So với quý 3 năm ngoái, thu nhập ròng trong quý này tăng 24 tỷ đô la hoặc 856% so với mức lợi nhuận 2,8 tỷ đô la trong cùng kỳ năm ngoái.
Xét về quý thứ ba, số tiền 26,8 tỷ đô la kiếm được cao gấp đôi so với số tiền mà ngành vận tải container kiếm được trong bất kỳ năm nào trước đó ngoài thời kỳ covid.
Thu nhập cực kỳ mạnh mẽ đạt được vào năm 2024 xuất phát từ cuộc khủng hoảng vận tải Biển Đỏ, cũng như khối lượng lớn được thấy trên tất cả các tuyến thương mại.
Phân tích thu nhập của các hãng vận tải toàn cầu được niêm yết, các nhà phân tích tại Linerlytica lưu ý rằng biên lợi nhuận EBIT của chín công ty vận tải biển niêm yết công khai lớn nhất đã tăng lên 33% từ mức 16% trong quý trước. Tuy nhiên, một khoảng cách rõ ràng đã xuất hiện giữa những công ty có thành tích tốt nhất và kém nhất khi Hapag-Lloyd và Maersk tụt hậu rất xa so với các đối thủ của họ. Hai hãng vận tải đối tác trong Gemini Cooperation mới đạt được biên lợi nhuận EBIT trung bình là 23% trong quý 3, ít hơn một nửa so với biên lợi nhuận 50,5% của Evergreen.
"Các dấu hiệu cho thấy quý 3 năm 2024 là đỉnh điểm nhưng các chất xúc tác trong ngắn hạn vẫn còn nhiều", Blue Alpha Capital tuyên bố trong một báo cáo được công bố ngày hôm qua, một quan điểm được các nhà phân tích tại Sea-Intelligence chia sẻ, những người đã lưu ý trong báo cáo hàng tuần gần đây nhất của họ: "Chúng ta hiện đã rõ ràng vượt qua mức đỉnh vào năm 2024, vốn được hỗ trợ bởi cuộc khủng hoảng Biển Đỏ".
Trong khi nhiều chỉ số giao ngay đã giảm từ mức cao gần đây, Blue Alpha Capital đang dự đoán một quý IV mạnh mẽ cho thu nhập của các hãng tàu biển, điều này đang được chứng minh tại các cảng trên khắp thế giới.
Ví dụ, khối lượng hàng hóa tại hai cảng hàng đầu của Hoa Kỳ - Los Angeles và Long Beach - đã lập kỷ lục mới vào tháng 10.
"Những khối lượng mạnh mẽ và bền vững này có thể sẽ tiếp tục trong những tháng tới với chi tiêu tiêu dùng mạnh mẽ, Tết Nguyên đán đến sớm, mối lo ngại của nhà nhập khẩu về các vấn đề lao động chưa được giải quyết ở Bờ Đông và khả năng áp dụng thuế quan mới vào năm tới có thể đẩy chi phí vận chuyển lên cao", giám đốc điều hành cảng Los Angeles Gene Seroka nhận xét.
"Thị trường hiện tại không chỉ được thúc đẩy bởi nhu cầu mà còn bởi một loạt các điểm kém hiệu quả nhỏ đang duy trì sự sôi động của cả thị trường vận tải hàng hóa và thuê tàu", công ty môi giới Braemar nói trong một báo cáo gần đây.
Chỉ số tổng hợp container của Drewry, được công bố ngày hôm nay, đã giảm 28 USD xuống còn 3.412,89 USD/ feu, thấp hơn 67% so với mức đỉnh trước đó của đại dịch là 10.377 USD vào tháng 9 năm 2021 nhưng cao hơn 140% so với mức trung bình 1.420 USD vào thời điểm trước đại dịch năm 2019.