Major box ports in China close to 150 million TEUs during 2023 H1
In the first six months of the year, the overall container volume of major Chinese ports rose 4.8% compared with the same period in 2022, reaching approximately 150 million TEUs.
At the same time, the overall cargo volume of the Chinese ports was around 8.1 billion tonnes in the first half of 2023, translating to a decrease of 8% year-on-year.
The following table includes cargo and container throughput data for China's twelve major ports:
Source: Ministry of Transport of China
The port of Shanghai has maintained its dominance, being the busiest container port in the country with 23.7 million TEUs. The port of Ningbo & Zhoushan is the second busiest box port in China with 17.7 million TEUs, and in the third place, we find the port of Qingdao with 14 million TEUs.
It is important to note that the largest percentage growths were registered at the ports of Yinkou, Dalian and Lianyungang. Yinkou reported year-on-year box growth of 26.8%, Dalian achieved a 20.8% container increase and Lianyungang saw its TEU volumes rise 15.4%.
On the other hand, Shenzhen was the only port that reported a year-on-year decline, handling 13.5 million TEUs, translating to a 6% drop.
Vietnamese Translation:
Các cảng container chính ở Trung Quốc đạt gần 150 triệu TEU trong nửa đầu năm 2023
Trong sáu tháng đầu năm, tổng sản lượng container của các cảng lớn của Trung Quốc tăng 4,8% so với cùng kỳ năm 2022, đạt xấp xỉ 150 triệu TEU.
Đồng thời, tổng sản lượng hàng hóa của các cảng Trung Quốc vào khoảng 8,1 tỷ tấn trong nửa đầu năm 2023, giảm 8% so với cùng kỳ năm ngoái.
Bảng sau đây bao gồm dữ liệu hàng hóa và container cho 12 cảng chính của Trung Quốc:
Nguồn: Bộ Giao thông Vận tải Trung Quốc
Cảng Thượng Hải đã duy trì sự thống trị của mình, là cảng container bận rộn nhất cả nước với 23,7 triệu TEU. Cảng Ninh Ba & Chu San là cảng container nhộn nhịp thứ hai ở Trung Quốc với 17,7 triệu TEU, và ở vị trí thứ ba là cảng Thanh Đảo với 14 triệu TEU.
Điều quan trọng cần lưu ý là phần trăm tăng trưởng lớn nhất được ghi nhận tại các cảng Ngân Khẩu, Đại Liên và Liên Vân Cảng. Ngân Khẩu báo cáo tăng trưởng container năm là 26,8%, Đại Liên đạt mức tăng container 20,8% và Liên Vân Cảng chứng kiến lượng TEU tăng 15,4%.
Mặt khác, Thâm Quyến là cảng duy nhất báo cáo sự sụt giảm hàng năm, tiếp nhận 13,5 triệu TEU, tương đương với mức giảm 6%.