NUMBER OF SHIPS WAITING FOR PANAMA TRANSIT SLASHED IN HALF.
The queue of ships waiting at both ends of the Panama Canal stands at just half the historical average since the waterway expanded back in 2016, highlighting the dramatic shift in seaborne trades in the western hemisphere seen in recent months since authorities slashed daily transit numbers as well as the maximum draft.
The latest data from the Panama Canal Authority (ACP) shows there are just 45 ships in the queue awaiting transit, exactly 50% less than the historical average of the last eight years. At the worst of the canal congestion last August there were more than 160 ships waiting at which point the canal’s administrators let it be known that the restrictions would be in place for many months to come leading to the shipping industry deciding en masse to seek alternative routes.
For the ships waiting for a northbound trip today, however, they are in for a long wait. The average days in the queue of non-booked vessels for northbound vessels stand at 15.1 days, while southbound ships only have to hang around for 3.6 days, according to data from the ACP.
The Panama Canal Authority (ACP) increased daily transits to 24 this month following solid amounts of rain over the past seven weeks. The measure replaces the previous announcement that forecasted daily transits at 20 slots for January and 18 slots for February.
Restrictions have been in place for more than six months in response to the challenges posed by the current state of Gatun Lake in the middle of the canal, which is experiencing unusually low water levels.
Persistent drought has seen the ACP slash the maximum draft on its larger locks as well as cut daily transit numbers by more than 40% sparking an exodus of traffic with many ships opting for longer routes either via the capes or via the Suez Canal, a waterway that has run into its own trouble in the past couple of months with the Houthis in Yemen targeting commercial sea traffic in the southern Red Sea.
Vietnamese version :
Số lượng tàu chờ quá cảnh qua Panama giảm một nửa.
Số lượng tàu xếp hàng chờ ở cả hai đầu của Kênh đào Panama chỉ bằng một nửa mức trung bình lịch sử kể từ khi tuyến đường thủy này được mở rộng trở lại vào năm 2016, làm nổi bật sự thay đổi đáng kể trong giao thương đường biển ở Tây bán cầu trong những tháng gần đây kể từ khi chính quyền cắt giảm số lượng vận chuyển hàng ngày như dự thảo đưa ra.
Dữ liệu mới nhất từ Cơ quan quản lý kênh đào Panama (ACP) cho thấy chỉ có 45 tàu đang xếp hàng chờ quá cảnh, thấp hơn chính xác 50% so với mức trung bình lịch sử trong 8 năm qua. Vào thời điểm tắc nghẽn kênh tồi tệ nhất vào tháng 8 năm ngoái, đã có hơn 160 tàu đang chờ. Tại thời điểm đó, các nhà quản lý kênh cho biết rằng các hạn chế sẽ được áp dụng trong nhiều tháng tới, dẫn đến việc ngành vận tải biển quyết định tìm kiếm các tuyến đường thay thế.
Tuy nhiên, đối với những con tàu đang chờ chuyến đi hướng bắc ngày hôm nay, họ phải chờ đợi rất lâu. Theo số liệu từ ACP, số ngày xếp hàng trung bình của các tàu không đặt trước đối với các tàu đi hướng bắc là 15,1 ngày, trong khi các tàu đi hướng nam chỉ phải xếp hàng 3,6 ngày.
Cơ quan Quản lý Kênh đào Panama (ACP) đã tăng số lượt vận chuyển hàng ngày lên 24 chuyến trong tháng này sau lượng mưa lớn trong bảy tuần qua. Biện pháp này thay thế thông báo trước đó dự báo số lượt di chuyển hàng ngày ở 20 lượt trong tháng 1 và 18 lượt trong tháng 2.
Các hạn chế đã được áp dụng trong hơn sáu tháng để đối phó với những thách thức do hiện trạng hồ Gatun ở giữa kênh đặt ra, nơi đang có mực nước thấp bất thường.
Hạn hán dai dẳng đã chứng kiến ACP cắt giảm mớn nước tối đa trên các ổ khóa lớn hơn cũng như cắt giảm hơn 40% số lượng vận chuyển hàng ngày, gây ra một làn sóng di chuyển giao thông với nhiều tàu chọn các tuyến đường dài hơn qua mũi Hảo Vọng hoặc qua Kênh đào Suez, một tuyến đường thủy đã gặp rắc rối trong vài tháng qua khi lực lượng Houthi ở Yemen nhắm mục tiêu vào giao thông đường biển thương mại ở phía nam Biển Đỏ.
Nguồn: Splash247.com.