Pacific Basin transfers bulkers and top team to Singapore to limit US port fee exposure
Https://splash247.com/
Pacific Basin transfers bulkers and top team to Singapore to limit US port fee exposure
Hong Kong-listed Pacific Basin Shipping is moving half of its bulker fleet to Singapore and reflagging vessels under its Singapore entity to reduce exposure to new US port fees introduced under the USTR Section 301 scheme.
The move comes after a review of the April 2025 Annex I provisions, which impose additional fees on Chinese-owned or operated ships calling at US ports.
“Only vessels owned or chartered via the Singapore structure will operate on US voyages while Section 301 remains in force,” the company said in its latest trading update, adding that the parent company, Pacific Basin Shipping Limited, registered in Bermuda, remains unchanged.
Strategic leadership and technical management for the Singapore-owned fleet will be based in Singapore. Meanwhile, day-to-day commercial and operational management continues across the company’s 11 global chartering and operations offices, including Singapore. The board composition has also been adjusted to further mitigate Section 301 exposure.
Pacific Basin said that as a publicly-listed company with 99% free-floating shares, it cannot verify the ultimate beneficial ownership of most shareholders, a factor affecting Annex I applicability. The company’s core fleet includes 120 handysize and supramax vessels, with a total of nearly 260 bulkers currently on the water, including short-term chartered ships.
Pacific Basin’s move follows similar action by another high-profile shipowner, Seaspan, the world’s largest containership lessor, which shifted its global headquarters and around 100 vessels to Singapore earlier this year in response to the same US regulations.
Singapore has been gaining ground as a maritime hub, overtaking Hong Kong to rank fourth globally by registered tonnage under the Singapore Registry of Ships. The city-state has also posted record highs in vessel arrivals, container throughput, and bunker sales in recent years.
Pacific Basin chuyển đội tàu và lãnh đạo sang Singapore để giảm thiểu tác động từ phí cảng mới của Mỹ
Pacific Basin Shipping, công ty vận tải biển niêm yết tại Hồng Kông, đang thực hiện kế hoạch chuyển một nửa đội tàu chở hàng rời sang Singapore và đăng ký lại dưới pháp nhân Singapore nhằm giảm thiểu ảnh hưởng từ các khoản phí mới của Mỹ được áp dụng theo Mục 301 của USTR.
Động thái này diễn ra sau khi công ty hoàn tất đánh giá quy định trong Phụ lục I (có hiệu lực từ tháng 4/2025), trong đó áp dụng thêm phí đối với tàu có chủ sở hữu hoặc nhà khai thác có liên hệ với Trung Quốc khi cập cảng tại Hoa Kỳ.
“Chỉ những tàu thuộc sở hữu hoặc thuê thông qua pháp nhân tại Singapore mới được khai thác trên các tuyến đến Mỹ trong thời gian Mục 301 còn hiệu lực,” công ty cho biết trong bản cập nhật hoạt động gần nhất, đồng thời khẳng định công ty mẹ Pacific Basin Shipping Limited, đăng ký tại Bermuda, sẽ không thay đổi.
Trụ sở điều hành chiến lược và quản lý kỹ thuật cho đội tàu thuộc sở hữu Singapore sẽ đặt tại Singapore. Trong khi đó, hoạt động thương mại và vận hành hằng ngày vẫn được duy trì tại 11 văn phòng khai thác và thuê tàu toàn cầu, bao gồm cả Singapore. Thành phần hội đồng quản trị cũng đã được điều chỉnh nhằm giảm thiểu tối đa rủi ro liên quan đến Mục 301.
Pacific Basin cho biết, với tỷ lệ cổ phiếu tự do giao dịch lên tới 99%, công ty không thể xác minh danh tính chủ sở hữu cuối cùng của phần lớn cổ đông – một yếu tố ảnh hưởng đến phạm vi áp dụng của Phụ lục I. Hiện công ty sở hữu đội tàu nòng cốt gồm 120 tàu handysize và supramax, tổng cộng gần 260 tàu chở hàng rời bao gồm cả tàu thuê ngắn hạn.
Động thái của Pacific Basin tương tự với Seaspan, chủ sở hữu đội tàu container lớn nhất thế giới, công ty này cũng đã chuyển trụ sở toàn cầu và khoảng 100 tàu sang Singapore hồi đầu năm nay để ứng phó với các quy định tương tự từ phía Mỹ.
Singapore đang củng cố vị thế là trung tâm hàng hải hàng đầu thế giới, vượt qua Hồng Kông để xếp thứ tư toàn cầu về tổng dung tích tàu đăng ký trong Sổ đăng ký tàu Singapore (SRS). Quốc gia này cũng ghi nhận kỷ lục mới về lượng tàu cập cảng, sản lượng container và doanh số nhiên liệu hàng hải trong những năm gần đây.
Dịch








