Panama Canal delays new long term booking system to October
The new LoTSA for Neo-Panamax vessels was announced in August and due to be implemented for all vessel types from 1 September, however, some container lines asked for additional time to fully evaluate the new initiative.
As a result, the implementation of the new long-term booking system has been delayed to 1 October for all sectors of shipping apart from LNG and LPG tankers which will remain as originally announced on 1 September.
“In response to these requests, the implementation date for these segments has been postponed, allowing for greater participation and to ensure the success of the LoTSA methodology,” ACP said in a circular.
“The introduction of the Long-Term Slot Allocation Method for Neo-Panamax vessels, as part of the Transit Booking System, was developed to increase transit certainty and flexibility for our clients,” the authority added.
Under the new system a single customer of the canal will be able to make bids and obtain multiple bookings in a single transaction to transit the Panama Canal.
The sealed bidding process for the first calendar year period remains as previously announced and covers booking dates from 5 January 2025, to 3 January 2026.
Vietnamese version:
Panama Canal trì hoãn hệ thống đặt chỗ dài hạn mới đến tháng 10
Quy trình LoTSA mới cho các tàu Neo-Panamax đã được công bố vào tháng 8 và dự kiến sẽ được áp dụng cho tất cả các loại tàu từ ngày 1 tháng 9. Tuy nhiên, một số hãng tàu container đã yêu cầu thêm thời gian để đánh giá đầy đủ sáng kiến mới này.
Kết quả là việc triển khai hệ thống đặt chỗ dài hạn mới đã bị hoãn đến ngày 1 tháng 10 cho tất cả các lĩnh vực vận tải biển, ngoại trừ tàu chở khí tự nhiên hóa lỏng (LNG) và khí hóa lỏng (LPG), vốn sẽ vẫn được triển khai theo kế hoạch ban đầu vào ngày 1 tháng 9.
“Đáp lại những yêu cầu này, ngày triển khai cho các phân khúc này đã được hoãn lại, nhằm tăng cường sự tham gia và đảm bảo sự thành công của phương pháp LoTSA,” ACP (Cơ quan Quản lý Kênh đào Panama) cho biết trong một thông báo.
“Việc giới thiệu Phương pháp Phân bổ Khe thời gian Dài hạn cho các tàu Neo-Panamax, là một phần của Hệ thống Đặt chỗ quá cảnh, đã được phát triển nhằm tăng cường sự chắc chắn và linh hoạt trong quá trình quá cảnh cho khách hàng của chúng tôi,” cơ quan này bổ sung thêm.
Theo hệ thống mới, một khách hàng duy nhất của kênh đào sẽ có thể đặt thầu và nhận được nhiều lượt đặt chỗ trong một giao dịch để qua lại Kênh đào Panama.
Quy trình đấu thầu kín cho giai đoạn năm dương lịch đầu tiên vẫn giữ nguyên như đã thông báo trước đó, bao gồm các ngày đặt chỗ từ 5 tháng 1 năm 2025 đến 3 tháng 1 năm 2026.