Panama Canal increases daily transits to 24 from 16 January.
The Panama Canal Authority (ACP) has pulled back from a threatened reduction in transits to just 18 daily from the 1 February next year as rainfall improves.
In a Notice to Shippers the ACP said it will increase the number of daily transits to 24 as of next January “because the November rains were not as deficient as those in October, coupled with the results of the water saving measures and restrictions implemented.”
The measure will be effective 16 January 2024 and remain in place until further changes in condition
Currently, 22 vessels transit daily, divided into six neopanamaxes and 16 panamaxes as a restriction measure due to the water low levels of Gatun Lake, provoked by the drought caused by the El Niño phenomenon. The move up to 24 transits in mid-January while an improvement is still well below the normal number of 36 daily.
October 2023 was the driest month in the Canal watershed in history. In anticipation of the possibility of a worsening situation in November and December, the decision was taken on October 30, to progressively adjust the number of daily transits to 24 in November; 22 in December; 20 in January and 18 in February.
Vessel Type | Usual Scenario | Current Scenario | January 2024 |
Neopanamax | 10 | 6 | 7 |
Panamax | 26 | 16 | 17 |
Total | 36 | 22 | 24 |
The Panama Canal said it will limit to one booking quota per customer per date, with some exceptions, for quotas offered to vessels competing through the booking system, giving the vessels wishing to transit the Canal to have a better chance of obtaining a reservation.
There are just 23 vessels without reservations waiting as of December 15 and another 41 with slots booked now in the queue and the authority has been encouraging more companies to book slots to ease the waiting time.
This year 2023 has been the second driest year in the recorded history of the Panama Canal watershed, the Canal has implemented an operational strategy focused on water conservation and transit reliability in the face of low rainfall and consequent lower lake levels.
These measures, together with direct communication with customers and the country, have been fundamental in adapting to the difficult climatic circumstances.
Vietnamese Version
Kênh Panama tăng số lượt vận chuyển hàng ngày lên 24 chuyến từ ngày 16/01.
Cơ quan Quản lý Kênh đào Panama (ACP) đã rút lại lời cảnh báo giảm số lượt vận chuyển xuống chỉ còn 18 chuyến mỗi ngày kể từ ngày 01/02 sang năm khi lượng mưa cải thiện.
Trong Thông báo gửi cho người gửi hàng, ACP cho biết họ sẽ tăng số lượt vận chuyển hàng ngày lên 24 chuyến kể từ tháng 1 tới “vì lượng mưa tháng 11 không thiếu như tháng 10, đi kèm với kết quả việc thực hiện các biện pháp hạn chế và tiết kiệm nước”.
Giải pháp này sẽ có hiệu lực từ ngày 16/02/2024 và duy trì cho đến khi có thêm những thay đổi khác.
Hiện tại, 22 tàu quá cảnh hàng ngày được chia thành 6 tàu loại neopanamax và 16 tàu loại panamax, là một biện pháp hạn chế do mực nước hồ Gatun xuống thấp và hạn hán do hiện tượng El Nino gây ra. Việc cải thiện tăng lên 24 chuyến quá cảnh vào giữa tháng 1 vẫn thấp hơn nhiều so với con số bình thường là 36 chuyến mỗi ngày.
Tháng 10/2023 là tháng khô hạn nhất trong lịch sử ở lưu vực kênh đào. Dự đoán khả năng tình hình sẽ trở nên tồi tệ hơn vào tháng 11 và 12, do đó, quyết định được đưa ra vào ngày 30/10 là điều chỉnh dần số chuyến quá cảnh hàng ngày xuống còn 24 chuyến vào tháng 11; 22 chuyến vào tháng 12; 20 chuyến vào tháng Giêng và 18 chuyến vào tháng 2.
Loại tàu | KH thông thường | KH hiện tại | Tháng 01/2024 |
Neopanamax | 10 | 6 | 7 |
Panamax | 26 | 16 | 17 |
Tổng cộng | 36 | 22 | 24 |
Kênh đào Panama cho biết họ sẽ giới hạn hạn ngạch 1 đặt chỗ cho mỗi khách hàng, mỗi ngày, ngoại trừ một số trường hợp ngoại lệ, đối với hạn ngạch được cung cấp, cho các tàu cạnh tranh thông qua hệ thống đặt chỗ, điều này giúp các tàu có nhu cầu đi qua Kênh có cơ hội nhận được đặt chỗ tốt hơn.
Chỉ có 23 tàu chưa có đặt chỗ đang chờ tính đến ngày 15/12 và 41 tàu khác đã đặt chỗ hiện đang xếp hàng và chính quyền đã khuyến khích nhiều công ty đặt chỗ hơn để giảm bớt thời gian chờ đợi.
Năm 2023 này là năm khô hạn thứ hai trong lịch sử lưu vực kênh đào Panama được ghi nhận. Kênh đào đã thực hiện chiến lược hoạt động tập trung vào giữ nguồn nước và khả năng vận chuyển khi đối mặt với lượng mưa thấp khiến mực nước hồ thấp hơn.
Những biện pháp này, cùng với việc liên lạc trực tiếp với khách hàng và nhà nước, là nền tảng trong việc thích ứng với khí hậu khó khăn.
Nguồn: Seatrade Maritime