Panama Canal queue grows 13% in the space of 24 hours
The number of ships waiting to transit the Panama Canal has leapt by 13% in the space of just 24 hours as drastic transit cuts kick in at the drought-hit waterway that accounts for 3% of all global maritime trade.
Following the driest year on record, the Panama Canal Authority (ACP) has been cutting both daily transit volumes as well issuing draft restrictions across the canal, a waterway that requires 52m gallons of freshwater on average per vessel transit. Further significant transit cuts were announced last week that will over time see the number of voyages cut to just 18 a day by February, down from a maximum of 40 during normal times.
As of 02.30 am local time this morning, there were 112 ships waiting to transit the canal, up from 99 yesterday, and some 22 above the average 90 vessels recorded over the last seven years. At its worst moment, back in August of this drought-ridden year, the canal had more than 160 ships waiting to cross.
Many shippers and shipowners have decided to take alternative routes, aware of how containerships will gobble up the lion’s share of the limited available slots in the coming months.
“Wait, spend or sail around South America? These are the tough choices currently facing shippers looking to move goods between the US and Asia,” commented Judah Levine, head of research at online box booking platform Freightos.
Panama-based dry bulk operator Sagitta Marine warned that the ACP’s slot booking process which heavily favours large shipowners could lead to inflationary pressures for consumers across much of the Americas.
The containerised and large gas carrier sectors can easily pass costs on, leaving dry bulk owners “hung out to dry”, said Thomas Zaidman, Sagitta Marine’s managing director.
“This is effectively sidelining the myriad of smaller ships carrying cargoes that keep the lights on, the local economy functioning and people fed in developing countries,” he said.
The inevitable upcoming vessel deviations will have inflationary effects on prices for food and other commodities that will most likely affect Panama’s neighbour countries, he predicted.
Vietnamese Version:
Hàng đợi qua Kênh Panama tăng 13% trong vòng 24 giờ. Hàng đợi qua Kênh Panama tăng 13% trong vòng 24 giờ.
Số lượng tàu chờ đi qua Kênh đào Panama đã tăng vọt 13% chỉ trong 24 giờ khi hoạt động vận chuyển bị cắt giảm mạnh tại tuyến đường thủy bị hạn hán này, tuyến chiếm 3% tổng thương mại hàng hải toàn cầu.
Sau năm khô hạn kỷ lục, Cơ quan Quản lý Kênh đào Panama (the Panama Canal Authority – ACP) đã cắt giảm cả khối lượng vận chuyển hàng ngày cũng như ban hành các hạn chế qua kênh, tuyến đường thủy này cần trung bình 52 triệu gallon nước mới cho mỗi tàu vận chuyển. Việc cắt giảm vận chuyển đáng kể hơn nữa đã được công bố vào tuần trước, theo thời gian, số chuyến đi sẽ giảm xuống chỉ còn 18 chuyến một ngày vào tháng 2, giảm từ mức tối đa 40 chuyến trong thời gian bình thường.
Tính đến 02h30 sáng nay theo giờ địa phương, có 112 tàu chờ qua kênh, tăng so với 99 tàu ngày hôm qua và khoảng 22 tàu trên mức trung bình 90 tàu được ghi nhận trong 7 năm qua. Vào thời điểm tệ nhất, tháng 8 của năm hạn hán này, con kênh có hơn 160 tàu chờ đi qua.
Nhiều chủ hàng và chủ tàu đã quyết định chọn các tuyến đường thay thế khi nhận thức được việc các tàu container sẽ nhanh chóng chiếm hết số chỗ trống có hạn còn lại trong những tháng tới.
“Vậy còn đi thuyền vòng qua Nam Mỹ? Đây là những lựa chọn khó khăn mà các chủ hàng muốn vận chuyển hàng hóa giữa Mỹ và châu Á đang phải đối mặt,” Judah Levine, người đứng đầu bộ phận nghiên cứu tại nền tảng đặt vé trực tuyến Freightos, nhận xét.
Nhà điều hành hàng rời khô Sagitta Marine có trụ sở tại Panama cảnh báo rằng quy trình đặt chỗ của ACP vốn ưu ái nhiều cho các chủ tàu lớn có thể dẫn đến áp lực lạm phát cho người tiêu dùng trên hầu hết châu Mỹ.
Thomas Zaidman, giám đốc điều hành của Sagitta Marine, cho biết, các lĩnh vực vận chuyển khí đốt bằng container và vận chuyển khí đốt lớn có thể dễ dàng chuyển chi phí, khiến các chủ sở hữu hàng khô “chịu trận”.
Ông nói: “Điều này thực sự đang loại bỏ vô số các tàu nhỏ chở hàng hóa luôn sáng đèn, nền kinh tế địa phương đang hoạt động và người dân ở các nước đang phát triển với nguy cơ bị ảnh hưởng”.
Ông dự đoán, sự đổi hướng không thể tránh khỏi của những con tàu sắp tới sẽ gây ra tác động lạm phát lên giá thực phẩm và các hàng hóa khác, rất có thể sẽ ảnh hưởng đến các nước láng giềng của Panama.
Nguồn: Splash247