Port of Seattle shuts down on Saturday as ILWU and PMA war of words ramps up

The Port of Seattle was shut down on Saturday as US West Coast port labor disruption continues.

The Pacific Maritime Association (PMA), which represents terminal operators and carriers, in the labor negotiations, said on 10 June that coordinated and disruptive work actions led by the International Longshore and Warehouse Union (ILWU) had shut down cargo operations at the Port of Seattle.

The PMA said that work slowdowns directed by the ILWU for the second and third shifts on 9 June had brought cargo operations to a halt at the Port of Seattle leading to workers being sent home.

On Saturday 10 June, it said the ILWU refused to dispatch workers to any of the port’s container terminals for the first shift leading to the continued closure of the port.

The ILWU meanwhile denied its actions were leading to the closure of ports and was committed to negotiating a “fair and equitable” agreement.

“Despite what you are hearing from PMA, West Coast ports are open as we continue to work under our expired collective bargaining agreement,” stated ILWU International President Willie Adams.

The previous contract between longshoremen and the ports expired on 1 July 2022, and negotiations on a potential new deal have dragged on since 10 May 2022 with few signs of progress. The war of words between the two sides has ramped up recently backed by a growing number of small-scale actions such as work slowdowns at individual US West Coast ports.

There are fears of a repeat of 2002 when the contract between the ILWU and PMA expired on 30 June that year. The ILWU agreed for its members to continue working as negotiations continued implementing work slowdowns at US West Coast ports. As negotiations floundered on 27 September the PMA stage a lockout of workers shutting down all US West Coast ports led to supply chain chaos.

After 11 days the administration of then-President Bush sought legal intervention through the Taft-Hartley Act to end the lockout and ports reopened on 9 October 2002.

The backlog took weeks to clear and it was estimated the lockout cost the US economy some $10 billion.

Source: Marcus Hand

Vietnamese translation

Cảng Seattle đóng cửa vào thứ Bảy khi cuộc khẩu chiến giữa ILWU và PMA bùng nổ

Cảng Seattle đã bị đóng cửa vào thứ Bảy khi tình trạng gián đoạn lao động ở cảng Bờ Tây Hoa Kỳ tiếp tục diễn ra.

Hiệp hội Hàng hải Thái Bình Dương (PMA), đại diện cho các nhà khai thác bến cảng và hãng vận tải, trong các cuộc đàm phán lao động vào ngày 10 tháng 6 cho biết rằng các hành động phối hợp và gây rối do Liên minh Kho bãi và Bờ biển Quốc tế (ILWU) dẫn đầu đã ngưng các hoạt động vận chuyển hàng hóa tại Cảng Seattle.

PMA cho biết sự chậm trễ trong công việc do ILWU chỉ đạo đối với ca làm việc thứ hai và thứ ba vào ngày 9 tháng 6 đã khiến hoạt động vận chuyển hàng hóa tại Cảng Seattle bị đình trệ, dẫn đến việc công nhân phải về nhà.

Vào thứ Bảy ngày 10 tháng 6, họ cho biết ILWU đã từ chối cử công nhân đến bất kỳ bến container nào của cảng cho ca đầu tiên dẫn đến việc cảng tiếp tục đóng cửa.

Trong khi đó, ILWU phủ nhận hành động của mình dẫn đến việc đóng cửa các cảng và cam kết đàm phán một thỏa thuận “công bằng và bình đẳng”.

“Bất chấp những gì bạn đang nghe từ PMA, các cảng Bờ Tây vẫn mở khi chúng tôi tiếp tục làm việc theo thỏa thuận thương lượng tập thể đã hết hạn,” Chủ tịch ILWU Quốc tế Willie Adams cho biết.

Hợp đồng trước đó giữa những người làm ở cảng và các cảng đã hết hạn vào ngày 1 tháng 7 năm 2022 và các cuộc đàm phán về một thỏa thuận tiềm năng mới đã kéo dài kể từ ngày 10 tháng 5 năm 2022 với rất ít dấu hiệu tiến triển. Cuộc khẩu chiến giữa hai bên gần đây đã leo thang nhờ vào sựsự hỗ trợ bởi ngày càng nhiều hành động quy mô nhỏ như đình trệ hoạt động tại các cảng riêng lẻ ở Bờ Tây Hoa Kỳ.

Có những lo ngại về sự lặp lại của năm 2002 khi hợp đồng giữa ILWU và PMA hết hạn vào ngày 30 tháng 6 năm đó. ILWU đã đồng ý cho các thành viên của mình tiếp tục làm việc khi các cuộc đàm phán tiếp tục thực hiện việc trì hoãn công việc tại các cảng Bờ Tây Hoa Kỳ. Khi các cuộc đàm phán trở nên bế tắc vào ngày 27 tháng 9, PMA đã tiến hành đình chỉ các công nhân, đóng cửa tất cả các cảng Bờ Tây Hoa Kỳ đã dẫn đến sự hỗn loạn chuỗi cung ứng.

Sau 11 ngày, chính quyền của Tổng thống Bush khi đó đã tìm kiếm sự can thiệp pháp lý thông qua Luật Taft-Hartley để chấm dứt phong tỏa và các cảng được mở cửa trở lại vào ngày 9 tháng 10 năm 2002.

Công việc tồn đọng phải mất nhiều tuần để giải quyết và ước tính việc phong tỏa đã gây thiệt hại cho nền kinh tế Hoa Kỳ khoảng 10 tỷ đô la.

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn