Ports preparing for USEC strike, carriers introducing surcharges
Less than five days remain before the ILA’s current contract expires and, most likely, a large-scale strike begins. The ILA and USMX have not met face to face since June and remain far apart on key issues like wage increases and port automation.
Multiple shipper associations have reached out to the White House asking it to intervene. The vocally pro-union administration has stated that it does not intend to end a strike via the Taft-Hartley Act. At the same time, with the economic impact of a port shutdown estimated at several billion dollars per day and election day approaching, the administration will also be under pressure not to allow a strike to stretch on too long.
In expectation of a strike starting Monday night, ports, carriers and regulators are getting ready.
An ILA strike on the East Coast and Gulf would completely shut down many ports and could effectively paralyze some that employ both ILA and non-union labor, while other hybrid ports will be able to keep some terminals running.
Many of the major container hubs have extended their gate and terminal hours, including over the final weekend before the strike. Ports and rail operators are also setting deadlines for final pick-up and drop-offs, with particular concern for reefer shipments getting moved from the ports or loaded on vessels before the deadline to avoid going unattended on container yards.
Some ocean carriers have stopped accepting new export bookings in anticipation of the strike. Hapag-Lloyd announced that containers already en route to affected ports will not be rerouted, and many carriers have rolled out surcharges ranging from US$400 to US$3,000/FEU for all East Coast and Gulf containers starting in October.
During the pandemic, many shippers accrued significant storage charges on containers they were unable to move off container yards due to extreme port congestion. In anticipation of stuck containers during a strike the FMC has issued an advisory this week warning carriers and operators against unfair charges this time, with some already announcing they will stop the clock on detention and demurrage charges during the strike.
Though many containers and vessels will be stuck on the East Coast and Gulf until operations resume, others will be diverted or shifted to West Coast services. Despite a record number of containers arriving at West Coast hubs last month, operations remained smooth. Operators attribute some of this success to lessons learned during the pandemic – including increased warehouse capacity, better chassis management, and off-site container yards – which should allow them to handle a sudden volume surge reasonably well in the event of a strike.
But with ILA ports accounting for roughly half of all US container traffic, a prolonged shutdown would still result in West Coast port congestion and delays, which would contribute to additional upward pressure on rates alongside the increase in demand. A prolonged strike would also eventually impact vessel and container availability at origin ports in Europe and Asia, which could spread the strike’s impact beyond North America causing delays and rate increases for all lanes out of those hubs.
Vietnamese version:
Các cảng chuẩn bị cho cuộc đình công của USEC, các hãng vận tải áp dụng phụ phí
Chỉ còn chưa đầy năm ngày nữa là hợp đồng hiện tại của ILA hết hạn và rất có thể một cuộc đình công quy mô lớn sẽ bắt đầu. ILA và USMX đã không gặp mặt trực tiếp kể từ tháng 6 và vẫn còn cách xa nhau về các vấn đề chính như tăng lương và tự động hóa cảng.
Nhiều hiệp hội vận chuyển đã liên hệ với Nhà Trắng để yêu cầu can thiệp. Chính quyền ủng hộ công đoàn đã tuyên bố rằng họ không có ý định chấm dứt cuộc đình công thông qua Đạo luật Taft-Hartley. Đồng thời, với tác động kinh tế của việc đóng cửa cảng ước tính lên tới vài tỷ đô la mỗi ngày và ngày bầu cử đang đến gần, chính quyền cũng sẽ chịu áp lực không để cuộc đình công kéo dài quá lâu.
Dự kiến cuộc đình công sẽ bắt đầu vào đêm Thứ Hai, các cảng, hãng vận tải và cơ quan quản lý đang chuẩn bị sẵn sàng.
Một cuộc đình công của ILA ở Bờ Đông và Vịnh sẽ đóng cửa hoàn toàn nhiều cảng và có thể làm tê liệt một số cảng sử dụng cả lao động ILA và lao động không thuộc công đoàn, trong khi các cảng hỗn hợp khác sẽ có thể duy trì hoạt động của một số cầu cảng
Nhiều bãi container lớn đã kéo dài giờ mở cửa và cầu cảng, bao gồm cả vào cuối tuần cuối cùng trước cuộc đình công. Các cảng và đơn vị khai thác đường sắt cũng đang đặt ra thời hạn cho việc nhận và trả hàng cuối cùng, đặc biệt quan ngại về việc các lô hàng lạnh được chuyển khỏi cảng hoặc được chất lên tàu trước thời hạn để tránh tình trạng không có người trông coi tại các bãi container..
Một số hãng vận tải biển đã ngừng chấp nhận các đơn đặt hàng xuất khẩu mới để chuẩn bị cho cuộc đình công. Hapag-Lloyd thông báo rằng các container đã trên đường đến các cảng bị ảnh hưởng sẽ không được chuyển hướng và nhiều hãng vận tải đã áp dụng phụ phí từ 400 USD đến 3.000 USD/FEU cho tất cả các container Bờ Đông và Vịnh bắt đầu từ tháng 10.
Trong thời kỳ đại dịch, nhiều hãng vận chuyển đã phải chịu phí lưu kho đáng kể đối với các container mà họ không thể di chuyển khỏi bãi container do tình trạng tắc nghẽn nghiêm trọng tại cảng. Để phòng ngừa tình trạng container bị kẹt trong thời gian đình công, FMC đã ban hành một khuyến cáo trong tuần này để cảnh báo các hãng vận tải và nhà khai thác về các khoản phí không công bằng lần này, với một số hãng đã thông báo rằng họ sẽ dừng tính phí lưu container và phí lưu bãi trong thời gian đình công.