Stronger Than Expected Volumes Prompt Increase in Forecast for U.S. Imports
Container import volumes at the main U.S. ports containers ports continued to grow into the fall leading to a later than expected peak this year and prompting forecasts for continuing year-over-year growth in 2024. With the U.S. economy appearing to be on a sustainable growth path, the National Retail Federation is projecting record total sales volumes for the 2023 holiday season and strong growth in import volumes in the first quarter of 2024 compared to weak volumes early in 2023.
Import volumes surprised the retail trade group which had last month lowered its forecast for container volume in its monthly Global Port Tracker report. The group reported that it believed most imported holiday season merchandise had already arrived by September and that inbound cargo volume at the nation’s major container ports was expected to slow during the remainder of 2023.
“We originally thought peak season would come in August but imports kept growing in September and again in October,” said Jonathan Gold, Vice President for Supply Chain and Customs Policy at the NRF. “Whether it was merchandise for retailers or cargo for other businesses, that’s a good sign for the economy and for the holiday shopping season.”
The report highlights that October’s import volume was a higher than expected 2.05 million TEUs at the major U.S. ports topping September’s 2.03 million TEU and marking the fifth consecutive month of month-over-month gains. October was also the first month to show year-over-year gains in volume since June 2022.
As a result, the National Retail Federation is raising its outlook for fourth-quarter import volumes by over five percent compared to a reduced forecast issued last month. While they still project that the year’s import volumes will be down 12.4 percent versus 2022, they believe the strength of the economy will lead to continued gains going forward.
The retail group also raised its forecast for the first quarter of 2024 by 2.4 percent versus last month now calling for import volume of 5.45 million TEU between January and March 2024. That represents monthly gains versus 2023 of between nearly seven percent and more than 14 percent in February which was slowed in 2023 by the Lunar New Year and an extended holiday period in Asia.
The retailers highlight that in seven of the past 10 years, import volumes have peaked in October. They believe shippers accelerated shipments in 2021 and 2022 due to the fears of port congestion and last year’s threats of labor problems after the union contract expired on the West Coast.
Figures from Descartes Systems Group confirmed the anticipated slowing of volumes in November. They calculated a nine percent decline in volumes from October to November 2023 at U.S. ports, noting that while it was consistent with historical performance, it reflects a continuing decline in volumes from China.
“November has traditionally been a weaker month than October and while the decline is steep, it is consistent with other years’ performance,” commented Chris Jones, EVP Industry at Descartes.
They calculate that November’s volumes came in at just under 2.1 million TEU. It however was 7.4 percent higher than November 2022 and more than 10 percent higher than pre-pandemic November 2019.
Vietnamese Version:
Sản lượng hàng nhập khẩu vào Mỹ tăng mạnh hơn nhiều so với dự báo.
Khối lượng container nhập khẩu tại các cảng container chính của Hoa Kỳ tiếp tục tăng trong mùa thu dẫn đến năm nay đạt đỉnh muộn hơn so với dự kiến và kéo theo dự báo sẽ tiếp tục tăng trưởng hàng năm vào năm 2024. Với nền kinh tế Hoa Kỳ dường như đang tăng trưởng ổn định, Liên đoàn Bán lẻ Quốc gia dự kiến tổng doanh số bán hàng đạt kỷ lục cho kỳ nghỉ lễ năm 2023 và khối lượng nhập khẩu sẽ tăng trưởng mạnh trong quý đầu tiên của năm 2024 so với khối lượng yếu vào đầu năm 2023.
Khối lượng nhập khẩu đã gây bất ngờ cho tập đoàn thương mại bán lẻ, tháng trước đã hạ dự báo về khối lượng container trong báo cáo Global Port Tracker hàng tháng của mình. Tập đoàn báo cáo rằng họ tin rằng hầu hết hàng hóa nhập khẩu trong mùa lễ đã đến vào tháng 9 và lượng hàng hóa nhập khẩu tại các cảng container chính của quốc gia dự kiến sẽ chậm lại từ đó đến cuối năm 2023.
Jonathan Gold, Phó Chủ tịch Chuỗi Cung ứng và Chính sách Hải quan tại NRF cho biết: “Ban đầu chúng tôi nghĩ mùa cao điểm sẽ đến vào tháng 8 nhưng nhập khẩu tiếp tục tăng trong tháng 9 và một lần nữa vào tháng 10”. “Cho dù đó là hàng hóa dành cho các nhà bán lẻ hay hàng hóa dành cho các doanh nghiệp khác, đó đều là một dấu hiệu tốt cho nền kinh tế và cho mùa mua sắm nghỉ lễ.”
Báo cáo nhấn mạnh rằng khối lượng nhập khẩu trong tháng 10 cao hơn dự kiến 2,05 triệu TEU tại các cảng chính của Hoa Kỳ, vượt qua mức 2,03 triệu TEU của tháng 9 và đánh dấu tháng thứ năm liên tiếp có mức tăng so với tháng trước đó. Tháng 10 cũng là tháng đầu tiên cho thấy khối lượng tăng so với cùng kỳ năm trước kể từ tháng 6 năm 2022.
Do đó, Liên đoàn Bán lẻ Quốc gia đang nâng triển vọng về khối lượng nhập khẩu trong quý IV lên hơn 5% so với dự báo giảm được đưa ra vào tháng trước. Mặc dù họ vẫn dự đoán rằng khối lượng nhập khẩu trong năm sẽ giảm 12,4% so với năm 2022, nhưng họ tin rằng sức mạnh của nền kinh tế sẽ tiếp tục mang lại lợi nhuận trong tương lai.
Tập đoàn bán lẻ này cũng nâng dự báo cho quý đầu tiên năm 2024 lên 2,4% so với tháng trước, họ hiện đang kêu gọi khối lượng nhập khẩu là 5,45 triệu TEU trong khoảng thời gian từ tháng 1 đến tháng 3 năm 2024. Điều đó thể hiện mức tăng hàng tháng so với năm 2023 là từ gần 7% đến hơn 14% vào tháng 2, thời điểm bị chững lại vào năm 2023 do Tết Nguyên đán và thời gian nghỉ lễ kéo dài ở châu Á.
Các nhà bán lẻ nhấn mạnh rằng 7 trong số 10 năm qua, khối lượng nhập khẩu đã đạt đỉnh vào tháng 10. Họ tin rằng các chủ hàng đã thúc đẩy vận chuyển vào năm 2021 và 2022 do lo ngại tắc nghẽn cảng và mối đe dọa về lực lượng lao động vào năm ngoái sau khi hợp đồng liên đoàn ở Bờ Tây hết hạn.
Số liệu từ Descartes Systems Group xác nhận khối lượng bán hàng dự kiến sẽ chậm lại trong tháng 11. Họ tính toán mức giảm 9% về khối lượng từ tháng 10 đến tháng 11 năm 2023 tại các cảng của Hoa Kỳ, lưu ý rằng mặc dù điều này vẫn thường diễn ra nhưng nó phản ánh khối lượng sụt giảm liên tục từ Trung Quốc.
Chris Jones, EVP Industry tại Descartes nhận xét: “Tháng 11 theo thông thường là tháng yếu hơn so với tháng 10 và mặc dù mức giảm mạnh nhưng nhất quán với các năm khác.
Họ tính toán rằng sản lượng tháng 11 chỉ đạt dưới 2,1 triệu TEU. Tuy nhiên, thực tế nó cao hơn 7,4% so với tháng 11 năm 2022 và hơn 10% so với tháng 11 năm 2019 thời điểm trước đại dịch.
Source: Maritime Executive