The warning from Panama Canal
Despite entering the rainy season, Panama is currently experiencing one of its driest spells ever.
According to Jon Davis, the expert of supply chain risk analysis firm Everstream Analytics (USA), rainfall in Panama this spring and summer has reached the lowest level since the beginning of this century.
Notably, the lack of rain caused the water level of the Panama Canal to drop, forcing authorities to limit the daily volume of ships and the maximum depth of water for ships. Last week, according to CNN, the Panama Canal Authority announced that the measure would continue for at least another 10 months due to prolonged drought.
This has been seen as an effort for the Panama Canal to maintain the amount of water before the next rainy season. Much of Central America, including Panama, has been hit by severe drought in recent months and El Nino phenomenon could worsen the situation.
The Panama Canal is an artificial waterway connecting the Atlantic Ocean with the Pacific Ocean, dividing North and South America. This canal greatly reduces the transit time between the Atlantic and Pacific Oceans, as well as avoids other longer and more dangerous routes.
According to statistics, more than 14,000 vessels have passed through the Panama Canal in 2022. In which, container ships use this waterway the most to transport more than 40% of consumer goods traded between Northeast Asia and the US East Coast. Shipping lines have been forced to unload cargo or consider alternative routes to comply with the aforementioned restrictions.
In the short term, manufacturers, retailers and consumers in the US are unlikely to suffer much. However, in the long run, the risk of global supply chain disruption will increase. Janelle Griffith, an expert at Marsh Risk Consulting (USA), warned that if one part is blocked, the rest of the supply chain is automatically affected.
Original:
Lời cảnh báo từ kênh đào Panama
Dù đã bước vào mùa mưa nhưng Panama hiện trải qua một trong những đợt khô hạn nhất từ trước đến giờ.
Theo chuyên gia Jon Davis của Công ty Phân tích rủi ro chuỗi cung ứng Everstream Analytics (Mỹ), lượng mưa tại Panama vào mùa xuân và mùa hè năm nay đã đạt mức thấp nhất kể từ đầu thế kỷ này.
Đáng chú ý, tình trạng thiếu mưa khiến mực nước kênh đào Panama sụt giảm, buộc nhà chức trách hạn chế lượng tàu qua lại hằng ngày và độ sâu tối đa của nước cho tàu thuyền. Vào tuần rồi, theo đài CNN, Cơ quan quản lý kênh đào Panama thông báo tiếp tục biện pháp trên trong ít nhất 10 tháng nữa do khô hạn kéo dài.
Đây được xem là nỗ lực để kênh đào Panama duy trì lượng nước trước khi đến mùa mưa tiếp theo. Phần lớn Trung Mỹ, trong đó có Panama, đã rơi vào cảnh hạn hán nghiêm trọng trong những tháng gần đây và hiện tượng thời tiết El Nino có thể khiến tình hình thêm xấu đi.
Kênh đào Panama là tuyến đường thủy nhân tạo nối Đại Tây Dương với Thái Bình Dương, phân chia khu vực Bắc Mỹ và Nam Mỹ. Kênh đào này giúp giảm đáng kể thời gian tàu thuyền đi lại giữa Đại Tây Dương và Thái Bình Dương, cũng như tránh được những tuyến đường khác dài và nguy hiểm hơn.
Theo thống kê, hơn 14.000 tàu đã đi qua kênh đào Panama trong năm 2022. Trong đó, tàu container sử dụng tuyến đường thủy này nhiều nhất để vận chuyển hơn 40% hàng tiêu dùng được giao thương giữa Đông Bắc Á và bờ Đông Mỹ. Các hãng tàu đã buộc phải dỡ bớt hàng hóa hoặc xem xét tuyến đường thay thế để tuân thủ các biện pháp hạn chế nói trên.
Trước mắt, các nhà sản xuất, nhà bán lẻ và người tiêu dùng ở Mỹ dường như không chịu nhiều tác động. Dù vậy, về lâu dài, nguy cơ chuỗi cung ứng toàn cầu bị gián đoạn sẽ ngày một tăng. Bà Janelle Griffith, chuyên gia tại Công ty Tư vấn rủi ro Marsh (Mỹ), cảnh báo chỉ cần một phần bị nghẽn, phần còn lại của chuỗi cung ứng cũng tự động bị ảnh hưởng.
Nguồn: Hoàng Phương - CAFEF