Thị trường vận tải và logistics quốc tế Tuần 36/2024
1. Tuyến vận chuyển: Châu Á - Bắc Mỹ (Asia - North America)
Giá cước vận chuyển (Ocean Freight) từ Châu Á đến Bờ Tây Bắc Mỹ trong tuần 36/2024 tiếp tục giảm xuống mức 6.454 USD/FEU, tương đương giảm 3,24% so với tuần trước, giảm 2,55% so với tháng trước, theo dữ liệu Xeneta.
Nhiều hãng tàu đã bổ sung thêm công suất để giảm bớt tình trạng tồn đọng do lượng hàng hóa tăng đột biến từ tháng 5 đến tháng 7. Tuy nhiên, mức tồn kho cao hiện tại có thể làm giảm nhu cầu vận chuyển bổ sung thêm hàng trong những tuần tới, khiến giá cước sẽ sụt giảm.
Có nhiều chuyến tàu hủy chuyến trên các tuyến đường đến Mũi Hảo Vọng (Cape of Good Hope - COGH) và tình trạng tắc nghẽn cảng ở Châu Á và Bắc Mỹ. Do điều kiện thời tiết bất lợi xung quanh COGH, dự kiến sẽ có thêm sự chậm trễ và thách thức về công suất đối với tuyến Bờ Đông Hoa Kỳ.
Mực nước tại Hồ Gatun ở Panama đã phục hồi và chính quyền địa phương đã nới lỏng các hạn chế về trọng lượng của Kênh đào Panama.
Các hãng tàu đang triển khai các kế hoạch bỏ chuyến sẽ ảnh hưởng đến Tuần 38 đến Tuần 41 để điều chỉnh công suất trên tuyến này để chuẩn bị cho kỳ nghỉ Tuần lễ Vàng ở Trung Quốc sắp tới. Dự kiến sẽ có những thay đổi trong lịch trình vận chuyển hoặc thời gian chuyển tải, đặc biệt là đối với các kết nối trung chuyển, vì khi hủy chuyến có thể dẫn đến việc các lô hàng phải chuyển sang các chuyến tàu kế tiếp.
Giá cước giao ngay: Các hãng tàu đã rút lại việc áp dụng tăng giá chung (GRI) vào ngày 1 tháng 9 vào ngày 31 tháng 8. Do đó, giá cước từ cuối tháng 8 đã được gia hạn.
Giá cố định: Các cuộc thảo luận về Phụ phí mùa cao điểm (PSS) vẫn không thay đổi. Tuy nhiên, nếu thị trường giá cước giao ngay tiếp tục suy yếu, có thể sẽ có biến động trên thị trường giá cước theo hợp đồng cố định.
2. Tuyến vận chuyển: Châu Á - Châu Âu (Asia - Europe)
Giá cước vận chuyển từ Châu Á đến Bắc Âu tuần 36/2024 tiếp tục giảm mạnh xuống mức 6.816 USD/FEU, tương đương giảm 9,72% so với tuần trước, giảm 18,83% so với tháng trước, theo dữ liệu Xeneta.
Nhu cầu đang sụt giảm, cùng với nhiều chuyến tàu bị hủy đã làm giảm hoạt động vào cuối tháng 8. Các tàu vận chuyển được sử dụng tương đối hiệu quả với tỷ lệ lấp đầy tàu khá cao. Tuy nhiên, trong tháng 9, với nhiều tàu sẽ quay lại châu Á, thị trường sẽ có nhiều công suất hơn so với tháng 8. Các hãng tàu hiện đang đẩy mạnh việc lấp đầy tàu bằng cách tăng khối lượng hàng hóa.
Giá cước giao ngay giảm thêm trong nửa đầu tháng 9, nhưng vẫn cao hơn so với đầu năm 2024, sau Tết Nguyên đán. Các hãng tàu hiện đang có cách tiếp cận chủ động hơn để điều chỉnh giá nhằm tối ưu hóa việc sử dụng tàu.
Việc sử dụng giá cước dài hạn theo hợp đồng vẫn phải đối mặt với các hạn chế từ các hãng tàu liên quan đến ưu tiên về chỗ và thiết bị. Tình trạng thiếu thiết bị đang được cải thiện, một số cảng xếp hàng (POL) có ít tàu cập cảng vẫn đang gặp phải tình trạng thiếu hụt tiềm ẩn đối với các loại container, cụ thể như 20'GP và 45'HC.
3. Tuyến vận chuyển: Bắc Mỹ - Châu Á (Northern America - Asia)
Giá cước vận chuyển từ Bắc Mỹ (Bờ Tây) đến Châu Á tuần 36/2024 tiếp tục tăng lên mức 675 USD/FEU, tương đương tăng 1,35% so với tuần trước, giảm 0,3% so với tháng trước, theo dữ liệu Xeneta.
Công suất đã bị giảm trên các tuyến từ Hoa Kỳ đến tiểu lục địa Ấn Độ, các cảng Trung Đông và các cảng Bắc Âu, liên quan đến việc thiếu tàu và các chuyến đi bị hủy.
Để đảm bảo xuất khẩu hàng suôn sẻ, Phaata.com khuyên các chủ hàng nên đặt booking trước 2 tuần đối với các lô hàng xếp tại cảng ven biển và 3-4 tuần trở lên đối với các lô hàng xếp tại điểm đường sắt nội địa.
4. Tuyến vận chuyển: Bắc Âu - Châu Á (Northern Europe - Asia)
Giá cước vận chuyển từ Bắc Âu đến Châu Á tuần 36/2024 giảm không đáng kể, ở mức 491 USD/FEU, tương đương giảm 0,2% so với tuần trước, tăng 0,61% so với tháng trước, theo dữ liệu Xeneta.
English version:
International transport and logistics market Week 36/2024
Drewry's composite global container freight rate index for week 36/2024 continued to decline sharply by 8% compared to the previous week, to USD 4,775. This freight rate index is 236% higher than the pre-pandemic average of 2019 (USD 1,420).
1. Shipping route: Asia - North America
Ocean freight rates from Asia to the West Coast of North America in week 36/2024 continued to decline to USD 6,454/FEU, equivalent to a decrease of 3.24% compared to the previous week, down 2.55% compared to the previous month, according to Xeneta data.
Many carriers have added capacity to ease the backlog caused by the surge in cargo volumes from May to July. However, current high inventory levels could reduce demand for additional cargo in the coming weeks, causing freight rates to decline.
There have been numerous cancellations on routes to the Cape of Good Hope (COGH) and port congestion in Asia and North America. Further delays and capacity challenges are expected on the US East Coast due to adverse weather conditions around COGH.
Water levels in Panama’s Gatun Lake have recovered and local authorities have eased Panama Canal weight restrictions.
Lines are implementing cancellations that will impact Weeks 38 to 41 to adjust capacity on the route in preparation for the upcoming Golden Week holiday in China. Changes to shipping schedules or transit times are expected, particularly for feeder connections, as cancellations may result in shipments being transferred to subsequent sailings.
Spot rates: Lines have withdrawn the September 1 General Rate Increase (GRI) from August 31. As a result, rates from the end of August have been extended.
Fixed rates: Peak Season Surcharge (PSS) discussions remain unchanged. However, if the spot freight market continues to weaken, there could be volatility in the fixed contract freight market.
2. Shipping lane: Asia - Europe
Freight rates from Asia to North Europe continued to fall sharply in week 36/2024 to USD 6,816/FEU, down 9.72% week-on-week and 18.83% month-on-month, according to Xeneta data.
Declining demand, coupled with numerous cancellations, reduced activity in late August. Shipping vessels were used relatively efficiently with a fairly high liner utilisation rate. However, in September, with many vessels returning to Asia, the market will have more capacity than in August. Shipping lines are now pushing to fill vessels by increasing cargo volumes.
Spot rates fell further in the first half of September, but remained higher than in early 2024, after the Lunar New Year. Carriers are now taking a more proactive approach to adjusting rates to optimize vessel utilization.
The use of long-term contract rates still faces constraints from carriers in terms of slot and equipment priorities. Equipment shortages are improving, with some ports of loading (POLs) with fewer vessels calling still experiencing potential shortages of container types, particularly 20'GP and 45'HC.
3. Shipping lane: North America - Asia
Freight rates from North America (West Coast) to Asia continued to increase in week 36/2024 to USD 675/FEU, equivalent to an increase of 1.35% compared to the previous week, down 0.3% compared to the previous month, according to Xeneta data.
Capacity has been reduced on routes from the US to the Indian subcontinent, Middle Eastern ports and Northern European ports, related to vessel shortages and canceled sailings.
To ensure smooth export, Phaata.com advises shippers to book 2 weeks in advance for shipments loaded at coastal ports and 3-4 weeks or more for shipments loaded at inland rail points.
4. Shipping route: Northern Europe - Asia
Freight rates from Northern Europe to Asia in week 36/2024 decreased slightly, at USD 491/FEU, equivalent to a decrease of 0.2% compared to the previous week, up 0.61% compared to the previous month, according to Xeneta data.