Trump's Tariffs Drive Container Imports to the US
The article analyzes the impact of the new tariff policy on container imports into the US, the trend of retailers importing early to avoid higher tariffs, and forecasts for container traffic through major ports in 2025.
Imports into major US container ports are expected to remain high as retailers try to speed up shipments to avoid new tariffs on China and other manufacturing countries, according to the Global Port Tracker report released by the National Retail Federation (NRF) and Hackett Associates on Monday.
The trend of early imports has been ongoing since late last year and continues into 2025 with no signs of slowing down.
U.S. ports tracked by the Global Port Tracker handled 2.14 million TEUs (twenty-foot equivalent units) in December, excluding the Port of New York, New Jersey and the Port of Miami, which were not yet reported. That was down slightly, 0.9% from November but up a whopping 14.4% year-over-year, marking the busiest December on record.
Total container throughput at U.S. ports in 2024 is expected to reach 25.5 million TEUs, up 14.8% year-over-year and approaching the pandemic-era record of 25.8 million TEUs in 2021.
Impact of tariffs on imports
NRF vice president of supply chain and customs policy Jonathan Gold said early imports are one of the measures retailers are taking to mitigate the short-term impact of tariffs.
“While we support the need to address the fentanyl crisis at our borders, new tariffs on China and other countries will mean higher prices for American families,” Gold stressed.
He also noted that retailers have implemented a number of strategies to mitigate the impact of tariffs, including expediting the import of certain items. However, this has added to the challenges of warehousing and logistics costs.
Concerns about the possibility of further tariffs on imports from China are also prompting businesses to bring in goods sooner.
“There is more than one tariff,” Gold told FreightWaves. “Former President Trump proposed a universal basic tariff, increased tariffs on China and a number of other countries, and reciprocal tariffs. This creates a lot of uncertainty for retailers’ supply chains.”
Tariff developments and supply chain impact
Tariff concerns and the threat of a months-long strike by port workers have boosted early imports throughout December.
On February 1, the White House announced 25% tariffs on most imports from Canada and Mexico, along with a 10% tariff on goods from China. However, tariffs on Canada and Mexico were suspended for 30 days starting February 3, while tariffs on China took effect on February 4.
Since the majority of retail goods from Canada and Mexico are shipped by truck and rail, the short-term impact on container traffic at US ports is expected to be minimal.
“At this stage, the situation is fluid, and it’s too early to know if the tariffs will be implemented, removed or further delayed,” said Ben Hackett, founder of Hackett Associates. “As such, our view of North American imports has not changed significantly for the next six months.”
Meanwhile, the International Longshoremen’s Association (ILA) and the US Maritime Alliance reached a temporary contract agreement just days before the current contract expires on January 15. ILA members are expected to vote on the new contract later this month.
Container Import Forecast at US Ports
While January import figures have not yet been released, Global Port Tracker forecasts volumes at 2.11 million TEUs, up 7.8% year-over-year.
February — typically the slowest month of the year — is expected to reach 1.96 million TEUs, up a slight 0.2% despite factory closures in China for the Lunar New Year.
Import forecast for the following months:
- March: 2.14 million TEU (+11.1%)- April: 2.18 million TEU (+8.2%)
- May: 2.19 million TEU (+5.4%)
- June: 2.13 million TEU (-0.6%)
Chính sách thuế quan của Trump thúc đẩy gia tăng nhập khẩu hàng hóa sớm vào Mỹ
Bài viết phân tích tác động của chính sách thuế quan mới đối với hoạt động nhập khẩu hàng hóa bằng container vào Mỹ, xu hướng nhập khẩu sớm của các nhà bán lẻ nhằm tránh mức thuế cao hơn, và dự báo lưu lượng container qua các cảng lớn trong năm 2025.
Nhập khẩu hàng hóa vào các cảng container chính của Hoa Kỳ dự kiến sẽ duy trì ở mức cao khi các nhà bán lẻ nỗ lực đẩy nhanh tiến độ nhập hàng để tránh các mức thuế mới áp dụng đối với Trung Quốc và các quốc gia sản xuất khác. Đây là nhận định từ báo cáo Global Port Tracker do Liên đoàn Bán lẻ Quốc gia Hoa Kỳ (NRF) và Hackett Associates công bố vào thứ Hai.
Xu hướng nhập khẩu sớm đã kéo dài từ cuối năm ngoái và tiếp tục diễn ra trong năm 2025 mà chưa có dấu hiệu chững lại.
Các cảng Hoa Kỳ được Global Port Tracker theo dõi đã xử lý 2,14 triệu TEU (đơn vị tương đương container 20 feet) trong tháng 12, ngoại trừ cảng New York - New Jersey và cảng Miami, do chưa có số liệu báo cáo. Sản lượng này giảm nhẹ 0,9% so với tháng 11 nhưng tăng mạnh 14,4% so với cùng kỳ năm trước, đánh dấu tháng 12 bận rộn nhất trong lịch sử.
Tổng lượng container thông qua các cảng Hoa Kỳ trong năm 2024 đạt 25,5 triệu TEU, tăng 14,8% so với năm trước và gần tiệm cận mức kỷ lục 25,8 triệu TEU trong thời kỳ đại dịch năm 2021.
Tác động của thuế quan đối với nhập khẩu
Ông Jonathan Gold, Phó Chủ tịch NRF phụ trách chính sách chuỗi cung ứng và hải quan, cho biết việc nhập khẩu sớm là một trong những biện pháp các nhà bán lẻ đang áp dụng để giảm thiểu tác động của thuế quan trong ngắn hạn.
“Dù chúng tôi ủng hộ các biện pháp ngăn chặn khủng hoảng fentanyl tại biên giới, nhưng việc áp thuế mới đối với hàng hóa từ Trung Quốc và các nước khác sẽ đẩy giá cả hàng hóa tiêu dùng tại Mỹ lên cao,” ông Gold nhấn mạnh.
Ông cũng lưu ý rằng các nhà bán lẻ đã triển khai nhiều chiến lược để giảm thiểu ảnh hưởng của thuế quan, trong đó có việc đẩy nhanh nhập khẩu một số mặt hàng. Tuy nhiên, điều này lại làm gia tăng thách thức liên quan đến chi phí lưu kho và logistics.
Mối lo ngại về khả năng thuế nhập khẩu từ Trung Quốc sẽ tiếp tục tăng cũng thúc đẩy các doanh nghiệp đưa hàng về sớm hơn.
“Không chỉ có một loại thuế quan duy nhất,” ông Gold nói với FreightWaves. “Tổng thống Trump đã đề xuất áp thuế cơ bản phổ quát, tăng thuế đối với Trung Quốc và một số quốc gia khác, cũng như áp dụng thuế quan đối ứng. Điều này tạo ra sự bất định lớn đối với chuỗi cung ứng của các nhà bán lẻ.”
Diễn biến mới về thuế quan và tác động đến chuỗi cung ứng
Mối lo ngại về thuế quan cùng nguy cơ đình công kéo dài nhiều tháng của công nhân bốc xếp tại cảng đã thúc đẩy hoạt động nhập khẩu sớm trong suốt tháng 12.
Ngày 1/2, Nhà Trắng công bố mức thuế 25% đối với hầu hết hàng nhập khẩu từ Canada và Mexico, cùng mức thuế 10% đối với hàng hóa từ Trung Quốc. Tuy nhiên, thuế đối với Canada và Mexico đã bị đình chỉ trong 30 ngày kể từ ngày 3/2, trong khi thuế đối với Trung Quốc có hiệu lực từ ngày 4/2.
Do phần lớn hàng hóa bán lẻ từ Canada và Mexico được vận chuyển bằng đường bộ và đường sắt, tác động ngắn hạn đến lưu lượng container tại cảng Mỹ được đánh giá là không đáng kể.
“Tình hình hiện nay vẫn chưa rõ ràng, còn quá sớm để biết liệu thuế quan sẽ được duy trì, hủy bỏ hay tiếp tục trì hoãn,” ông Ben Hackett, nhà sáng lập Hackett Associates, nhận định. “Do đó, dự báo về nhập khẩu của Bắc Mỹ trong sáu tháng tới không có sự thay đổi đáng kể.”
Trong khi đó, Hiệp hội Công nhân Bốc xếp Quốc tế (ILA) và liên minh các nhà khai thác cảng Hoa Kỳ (US Maritime Alliance) đã đạt được thỏa thuận hợp đồng tạm thời chỉ vài ngày trước khi hợp đồng hiện tại hết hạn vào ngày 15/1. Dự kiến, các thành viên của ILA sẽ bỏ phiếu thông qua hợp đồng mới vào cuối tháng này.
Dự báo nhập khẩu container tại các cảng Mỹ
Mặc dù số liệu nhập khẩu tháng 1 chưa được công bố, nhưng Global Port Tracker dự báo sản lượng đạt 2,11 triệu TEU, tăng 7,8% so với cùng kỳ năm trước.
Tháng 2 - thường là tháng có lưu lượng thấp nhất trong năm - dự kiến đạt 1,96 triệu TEU, tăng nhẹ 0,2% bất chấp việc các nhà máy tại Trung Quốc đóng cửa dịp Tết Nguyên đán.
Dự báo nhập khẩu cho các tháng tiếp theo:
- Tháng 3: 2,14 triệu TEU (+11,1%)- Tháng 4: 2,18 triệu TEU (+8,2%)
- Tháng 5: 2,19 triệu TEU (+5,4%)
- Tháng 6: 2,13 triệu TEU (-0,6%)