Red Sea Greens to Chinese New Year Blues: Where are container spot prices headed?
As the Chinese New Year Blues unfold, with the “Year of the Dragon” being celebrated from the 10th to the 15th of February, 2024, the container spot rates finally seem to have given up their green sprints that commenced on account of the Red Sea disruption. Or have they? What could be in store going forward, for the rates?
The 45-day period from 15 December 2023 to 31 January 2024 saw the World Composite Index logging over 138% in terms of gains. The Red-Sea supply chain disruption leading to the re-routings away from Suez Canal splurged rates across the board, especially in the Asia-Europe and Asia-Mediterranean trade sectors, While Asia-Mediterranean rates surpassed USD 6,300 and appreciated by 275% since 15 December 2023, the Asia-Europe rates hit the US$5,000 mark and appreciated by 245% in the same time frame. The Aisa- US East Coast Trade appreciated by 115% as well, over the 45 days.
However, there were murmurs and voices in the market on how lopsided the increase was over the past 45 days despite the re-routing which would add about 3,500 nautical miles, with many services pared down and about 14 days added to transit, with many key ports across the breadth of the African continent logging in waiting times running into double digits in terms of number of days. The analyses and commentary talked about the creation of artificial demand too while also exploring alternatives such as the Sea + Air modes. While the global composite rise in air prices hasn’t been much, the Africa- North America unit air freight prices have soared by 42% over the past month (Based on data from Freightos). The backhaul rates too witnessed a surge with Europe-Asia rates testing the four digits after a record 16 months.
With the Chinese New Year impasse long expected, there could have been an imminent rush to stock in on arrivals from Asia in the event of the situation getting worse/ a status quo being imposed, but as the holidays are upon us, the sprint has appeared to cool off, with all key indices registering a dip for their first quote of February 2024. The Drewry World Composite Index reversed 4% last week to end at USD 3,824. The downside charge was led by the very same trade lanes that fueled the upside with Asia-Europe, Asia-Mediterranean and the Europe-Asia (backhaul) trades registering 6-8% worth of weekly losses. The Asia- North America trade though maintained its footing with the West Coast bound trade prices appreciating 2% while those to the East Coast rose nearly 0.5%. The spot quotes from Freightos and Xeneta too mimicked the movements. Drewry commented the ‘plateauing’ scenario to last with the factory shut-downs going forward. Interestingly though the Chinse Manufacturing data has been mildly stable with the PMI indicating a flattish 52.7 for January 2024.
There could be a possible erosion of gains over this 45-day cycle from 1 February 2024, as an attempt to right-size the surge of the last 45 days, though, not an exact reversal, considering that the demand dynamics haven’t exactly boomed. This should be followed by rate activities from the carriers, which will see the induction of General Rate Increases (GRI). However, as the Suez re-routings continue the impact of added costs in the form of surcharges and insurance premiums will keep playing a role in the pricing as will the added transit times. The easiest and recommended way would be to have a look-ahead horizon of critical items to be shipped and factor the supply chain(s) for all sorts of contingencies.
Vietnamese version:
Từ khủng hoảng Biển Đỏ đến Kỳ nghỉ Tết lớn nhất Trung Quốc - Giá Container giao ngay sẽ đi về đâu?
Khi kỳ nghỉ Tết Nguyên Đán của Trung Quốc diễn ra, với việc “Năm Rồng” được tổ chức từ ngày 10 đến ngày 15 tháng 2 năm 2024, giá container giao ngay cuối cùng dường như đã chững lại những đợt tăng giá do khủng hoảng Biển Đỏ. Hoặc với kỳ nghỉ tết này? Điều gì có thể xảy ra với tỷ giá trong tương lai?
Khoảng thời gian 45 ngày từ ngày 15 tháng 12 năm 2023 đến ngày 31 tháng 1 năm 2024 chứng kiến “Chỉ số Tổng hợp Thế giới” ghi nhận mức tăng hơn 138%. Sự gián đoạn chuỗi cung ứng Biển Đỏ dẫn đến việc tái định tuyến khỏi Kênh Suez đã làm tăng giá cước trên diện rộng, đặc biệt là trong các tuyến thương mại Á-Âu và Á-Địa Trung Hải, Trong khi cước phí châu Á-Địa Trung Hải đã vượt 6.300 USD và tăng giá 275% kể từ đó. Vào ngày 15 tháng 12 năm 2023, tỷ giá Á-Âu chạm mốc 5.000 USD và tăng giá 245% trong cùng khung thời gian. Thương mại Aisa- Bờ Đông Hoa Kỳ cũng tăng giá 115% trong 45 ngày.
Tuy nhiên, đã có những lời bàn tán trên thị trường về mức độ tăng không cân xứng trong 45 ngày qua mặc dù việc định tuyến lại sẽ tăng thêm khoảng 3.500 hải lý, với nhiều dịch vụ được cắt giảm và thêm khoảng 14 ngày vận chuyển, với nhiều dịch vụ quan trọng, các cảng trên khắp lục địa châu Phi ghi lại thời gian chờ đợi lên đến hai con số tính theo số ngày. Các phân tích và bình luận cũng nói về việc tạo ra nhu cầu nhân tạo đồng thời tìm kiếm các lựa chọn thay thế như Đường biển + Đường hàng không. Trong khi giá hàng không tổng hợp trên toàn cầu tăng không nhiều thì giá cước vận tải hàng không Châu Phi-Bắc Mỹ đã tăng 42% trong tháng qua (Dựa trên dữ liệu từ Freightos). Tỷ lệ quay lại cũng chứng kiến sự gia tăng với tỷ lệ Châu Âu-Châu Á đạt mức bốn chữ số sau 16 tháng kỷ lục.
Với sự tắc nghẽn chuỗi cung ứng trong dịp Tết Nguyên Đán đã được dự kiến từ lâu, có thể sẽ có một đợt đổ xô dự trữ hàng hóa đến từ châu Á trong trường hợp tình hình trở nên tồi tệ hơn/hiện trạng được áp đặt, nhưng khi kỳ nghỉ lễ đang đến gần, cuộc chạy nước rút đã xuất hiện để hạ nhiệt, khi tất cả các chỉ số chính đều giảm trong báo giá đầu tiên vào tháng 2 năm 2024. Chỉ số Drewry World Composite Index đã đảo chiều 4% vào tuần trước và kết thúc ở mức 3.824 USD. Tỷ lệ giảm giá được dẫn đầu bởi chính các tuyến thương mại đã thúc đẩy sự tăng giá với các giao dịch Châu Á-Châu Âu, Châu Á-Địa Trung Hải và Châu Âu-Châu Á (backhaul) với mức lỗ hàng tuần 6-8%. Thương mại Châu Á - Bắc Mỹ vẫn duy trì ổn định với giá thương mại đến Bờ Tây tăng 2% trong khi giá thương mại đến Bờ Đông tăng gần 0,5%. Các trích dẫn tại chỗ từ Freightos và Xeneta cũng tương tự. Drewry nhận xét kịch bản ‘chững lại’ sẽ kéo dài khi nhà máy ngừng hoạt động trong tương lai. Điều thú vị là dữ liệu Sản xuất của Trung Quốc khá ổn định với chỉ số PMI cho thấy mức ổn định là 52,7 trong tháng 1 năm 2024.
Tuy nhiên, có thể có sự giảm lợi nhuận trong chu kỳ 45 ngày này kể từ ngày 1 tháng 2 năm 2024, do nỗ lực điều chỉnh mức tăng đột biến trong 45 ngày qua, không phải là một sự đảo ngược chính xác, vì động lực nhu cầu chưa chính xác. Tiếp theo đó là các hoạt động tính giá từ các nhà cung cấp dịch vụ, sẽ dẫn đến Tăng giá cước chung (GRI). Tuy nhiên, khi việc tái định tuyến Suez tiếp tục, tác động của các chi phí bổ sung dưới dạng phụ phí và phí bảo hiểm sẽ tiếp tục đóng vai trò trong việc định giá cũng như thời gian vận chuyển được bổ sung. Cách dễ nhất và được khuyến nghị là có một tầm nhìn xa về các mặt hàng quan trọng sẽ được vận chuyển và tính toán (các) chuỗi cung ứng cho tất cả các loại tình huống bất ngờ.