Uptick in blank sailings as US and China trade tariff blows
Global supply chain managers are having to contend with more blanked container sailings as the world’s top two economies show no sign of giving ground in an escalating trade war.
China responded today to US president Donald Trump’s cumulative 145% tariffs, placing 125% tariffs on US products, effectively foregoing business between the two countries.
Chinese president Xi Jinping called on the European Union to join Beijing in opposing “bullying” from the US, saying “there are no winners in a tariff war”.
Shippers looking to get goods in from other manufacturing powerhouses, such as Southeast Asia, are now scrambling as the Trump administration has given them until July 9 before possibly raising tariffs around the world once again.
Liner shipping is watching the situation carefully, calibrating accordingly.
“We have seen an uptick in blanks announced in the last couple of weeks and spread out over the coming months,” said Simon Sundboell, CEO and founder of eeSea, a Danish liner analysis platform. Sundboell said the decision to blank sailings was down to general market uncertainty and weakening fundamentals.
“Carriers have started to blank out of China in particular again, as bookings dropped sharply,” commented Peter Sand, chief analyst at Xeneta, a Norwegian container rates platform.
“There is a straightforward effect of the trade war: lower demand. Carriers will act on this by blanking more sailings in the coming weeks and months,” Sand predicted.
Vietnamese version
Số chuyến tàu rỗng tăng lên khi Mỹ và Trung Quốc ăn miếng trả miếng thuế quan
Các nhà quản lý chuỗi cung ứng toàn cầu đang phải đối mặt với ngày càng nhiều chuyến tàu container rỗng, trong bối cảnh hai nền kinh tế lớn nhất thế giới không có dấu hiệu nhượng bộ giữa cuộc chiến thương mại ngày càng leo thang.
Trung Quốc đã đáp trả các mức thuế tích lũy lên tới 145% do Tổng thống Mỹ Donald Trump áp đặt, bằng cách đánh thuế 125% lên hàng hóa từ Mỹ, đồng nghĩa với việc gần như từ bỏ hoạt động thương mại giữa hai nước.
Chủ tịch Trung Quốc Tập Cận Bình đã kêu gọi Liên minh châu Âu cùng Bắc Kinh phản đối hành vi “bắt nạt” từ phía Mỹ, nhấn mạnh rằng “không có ai chiến thắng trong một cuộc chiến thuế quan”.
Các nhà nhập khẩu đang tìm cách đưa hàng từ những trung tâm sản xuất khác như Đông Nam Á hiện cũng đang hoang mang, khi chính quyền Trump thông báo sẽ cho họ thời hạn đến ngày 9 tháng 7 trước khi có thể tiếp tục tăng thuế trên toàn cầu.
Ngành vận tải container đường biển đang theo dõi sát sao diễn biến và điều chỉnh hoạt động cho phù hợp.
“Chúng tôi ghi nhận số lượng chuyến tàu rỗng đã tăng trong vài tuần qua và sẽ còn trải dài trong những tháng tới” ông Simon Sundboell, Giám đốc điều hành kiêm nhà sáng lập nền tảng phân tích vận tải eeSea của Đan Mạch cho biết. Ông nói rằng việc chạy rỗng phần lớn là do tình hình thị trường bất ổn và các yếu tố nền tảng đang suy yếu.
“Các hãng tàu đã bắt đầu chạy rỗng từ Trung Quốc, đặc biệt là do lượng đặt chỗ sụt giảm mạnh” ông Peter Sand, chuyên gia phân tích tại Xeneta – nền tảng theo dõi cước container của Na Uy cho biết.
“Ảnh hưởng rõ rệt của cuộc chiến thương mại là nhu cầu giảm sút. Các hãng tàu sẽ phản ứng bằng cách tiếp tục chạy rỗng thêm nhiều chuyến tàu trong những tuần và tháng tới” ông Sand dự báo.
(Theo: Sam Chambers- Splash247)