US West Coast port workers shut some terminals in showdown over pay
The employers of more than 22,000 dock workers at U.S. West Coast seaports on Friday said the union representing those laborers “is staging concerted and disruptive work actions” that have shut down some terminal operations at major gateways.
The Pacific Maritime Association (PMA), which represents terminal operators, said union workers have “effectively shut down” or “severely impacted” some terminals at ports including Los Angeles, Long Beach and Oakland in California and Tacoma and Seattle in Washington state.
The latest work actions come as labor talks between the PMA and the International Longshore and Warehouse Union (ILWU) stretch into their 13th month.
Negotiators are in their final push, with wages and benefits remaining. A source told Reuters talks broke down on Thursday because the two sides are far apart on pay.
ILWU International President Willie Adams in a statement said talks are ongoing. He vowed to continue fighting for members who kept goods flowing through the COVID-19 shutdowns, risking severe illness and even death. The contract covering those members expired in July.
“We aren’t going to settle for an economic package that doesn’t recognize the heroic efforts and personal sacrifices of the ILWU workforce that lifted the shipping industry to record profits,” when cargo surged during the early days of the pandemic, Adams said.
The West Coast is home to the busiest U.S. container port complex at Los Angeles/Long Beach. Pacific Coast ports are an important engine of the U.S. economy and handle everything from apparel and furniture to agricultural products and automobiles.
The Port of Oakland appeared to be the hardest hit on Friday with international terminals closed for the day shift and a domestic terminal on limited operations, a spokesperson said.
Some Port of Los Angeles terminals were affected by labor shortages, a spokesperson there said.
Southern California’s ILWU Local 13 in a statement released on Twitter said employers have “thumbed their noses” at worker pay requests. That local, representing roughly 12,000 longshoremen in Los Angeles and Long Beach, said its rank-and-file union members “had taken it upon themselves to voice their displeasure with the ocean carriers’ and terminal operators’ position.”
Port of Long Beach Executive Director Mario Cordero said all of its terminals remained open.
He urged the two sides to continue negotiating in good faith. “The national economy relies on an outcome that keeps goods moving” Cordero said.
Friday’s protests come as major retailers such as Walmart, Target and Amazon.com gear up for this year’s back-to-school and Christmas shopping seasons.
Meanwhile, West Coast ports have lost cargo to rival ports on the East and Gulf Coasts as shippers worry that a breakdown in talks could strand cargo on ships or in docks.
Source: Reuters
Vietnamese Translation
Công nhân cảng Bờ Tây Hoa Kỳ làm đóng cửa một số nhà ga trong cuộc đấu tranh về tiền lương
Chủ của hơn 22.000 công nhân bến tàu tại các cảng biển Bờ Tây Hoa Kỳ hôm thứ Sáu cho biết công đoàn đại diện cho những người lao động đó “đang dàn dựng các hành động phối hợp và gây rối công việc” khiến một số hoạt động của bến cảng tại các cửa ngõ chính phải ngừng hoạt động.
Hiệp hội Hàng hải Thái Bình Dương (PMA), đại diện cho các nhà điều hành bến cảng, cho biết các nhân viên công đoàn đã “đóng cửa hiệu quả” hoặc “ảnh hưởng nghiêm trọng” đến một số bến cảng tại các cảng bao gồm Los Angeles, Long Beach và Oakland ở California và Tacoma và Seattle ở bang Washington.
Các hành động việc làm dẫn đến việc đình công mới nhất được đưa ra khi các cuộc đàm phán về lao động giữa PMA và International Longshore and Warehouse Union (ILWU) kéo dài sang tháng thứ 13.
Các nhà đàm phán đang ở giai đoạn cuối cùng của họ, với việc giữ nguyên các yêu cầu về tiền lương và lợi ích. Một nguồn tin nói với Reuters rằng các cuộc đàm phán đã bị phá vỡ vào thứ Năm vì hai bên không đạt được thỏa thuận về tiền lương.
Chủ tịch ILWU Quốc tế Willie Adams trong một tuyên bố cho biết các cuộc đàm phán đang diễn ra. Ông nhấn mạnh sẽ tiếp tục đấu tranh cho các thành viên, những người đã giữ cho hàng hóa được lưu thông trong thời gian đóng cửa do COVID-19, mà có nguy cơ mắc bệnh nặng và thậm chí tử vong. Hợp đồng bao gồm các thành viên đã hết hạn vào tháng Bảy.
Adams cho biết: “Chúng tôi sẽ không chấp nhận một gói kinh tế không ghi nhận những nỗ lực anh dũng và sự hy sinh cá nhân của lực lượng lao động ILWU đã giúp ngành vận tải biển đạt mức lợi nhuận kỷ lục,” khi lượng hàng hóa tăng mạnh trong những ngày đầu của đại dịch.
Bờ Tây là nơi có khu phức hợp cảng container bận rộn nhất của Hoa Kỳ tại Los Angeles/Long Beach. Các cảng ở Bờ biển Thái Bình Dương này là một động cơ quan trọng của nền kinh tế Hoa Kỳ và xử lý mọi hàng hóa, từ hàng may mặc và đồ nội thất đến các sản phẩm nông nghiệp và ô tô.
Một phát ngôn viên cho biết cảng Oakland dường như bị ảnh hưởng nặng nề nhất vào thứ Sáu khi các nhà ga quốc tế đóng cửa vào ca ngày và một nhà ga nội địa hạn chế hoạt động.
Một số nhà ga của cảng Los Angeles bị ảnh hưởng bởi tình trạng thiếu lao động, một phát ngôn viên ở đó cho biết.
ILWU Local 13 của Nam California trong một tuyên bố được đưa ra trên Twitter cho biết các nhà tuyển dụng đã “không hài lòng” trước các yêu cầu trả lương của công nhân. Đại diện cho khoảng 12.000 công nhân cảng Los Angeles và Long Beach tại địa phương đó cho biết các lãnh đạo công đoàn của họ “đã tự mình bày tỏ sự không hài lòng với vị trí của các hãng vận tải biển và nhà khai thác bến cảng.”
Giám đốc điều hành cảng Long Beach Mario Cordero cho biết tất cả các bến cảng vẫn đang hoạt động.
Ông kêu gọi hai bên tiếp tục đàm phán trên tinh thần thiện chí. Cordero nói: “Nền kinh tế quốc gia phụ thuộc vào kết quả mà giúp hàng hóa lưu thông.
Các cuộc biểu tình vào thứ Sáu diễn ra khi các nhà bán lẻ lớn như Walmart, Target và Amazon.com chuẩn bị cho mùa mua sắm tựu trường và Giáng sinh năm nay.
Trong khi đó, các cảng Bờ Tây đã mất hàng hóa vào tay các cảng đối thủ ở Bờ Đông và Bờ Vịnh do các chủ hàng lo ngại rằng sự thất bại trong các cuộc đàm phán có thể khiến hàng hóa trên tàu hoặc bến cảng bị mắc kẹt.