Xeneta Shipping Index (XSI®) October 2023: Upturn in the long-term ocean freight shipping market proves to be a false dawn.
Any hopes of a revival in long-term ocean freight shipping rates were short-lived after the latest data from Oslo’s Xeneta indicated the market is once again in decline.
In September, the Xeneta Shipping Index (XSI®), which tracks real-time rates developments on a month-to-month basis, revealed global long-term contracted rates had increased for the first time in 12 months.
This raised the question of whether it was a sign of a resurging market or merely a temporary halt in its decline.
It now appears September was indeed a false dawn with last month’s 0.2% increase being followed by a drop of 2.6% in October.
The Global XSI® now stands at 165.3 points.
The answer to the contrasting fortunes on the XSI® in September and October could be found in the Far East, where we saw some unusual, and seemingly one-off, behaviors. For example, Korea to Australia and New Zealand grew 2% in September yet dropped 31.1% in October.
This is not usually the time of year when we see major swings in the XSI® due to the relatively low number of contracts becoming active. However, this will change in the New Year when more contracts are signed, most likely at lower rates than the contracts they are replacing.
Emily Stausbøll, Xeneta Market Analyst, said: “Knowledge is power when entering negotiations, so shippers should be armed with the latest data and intelligence in the Xeneta platform to understand the long-term XSI® trajectory.”
Q1 and Q2 2024 could be a very interesting time on the XSI®.
European Imports & Exports
It was a mixed bag for Europe on the XSI® in October, with imports being the only sub-index to grow, while exports showed the biggest month-on-month decrease.
It is an interesting story in exports, particularly out of North Europe to China where rates are so low that, when terminal handling charges (THC) are factored, we can surmise that carriers are subsiding shippers on this backhaul trade.
US Imports & Exports
The sub-index for US imports fell 3.4% to 186.8 points in October – but it feels like a waiting game before the big market swings in May next year when new lower priced contracts come into effect.
The XSI® sub-index for US exports fell by 1.2% to 131.6 points in October. It is now 19.7% lower than a year ago, which is the smallest year-on-year drop across the XSI® indices. All other indices have fallen by at least 50% from October 2022.
Far East Import & Exports
The index for exports out of the Far East fell by 6.2% in October to 152.8 points – this is a 75.1% drop from a year ago and the lowest the index has been since February 2022.
The index for imports into the Far East fell to 108.8 points in October, 6.2% lower than September. With long term rates just 8.8% higher than the start of 2017 (the base period for this index), this is the lowest any sub-indices of the XSI® has been for two years.
Volumes of imports into the region recorded there highest ever month in August and, while this will be welcomed by carriers, it has less impact on the overall market due to their being plenty of capacity on the backhaul trades.
Note: Xeneta's XSI® is compiled from the latest crowd-sourced ocean freight rate data aggregated worldwide. Companies participating in the benchmarking and market analytics platform include names such as ABB, Electrolux, Continental, Unilever, Nestle, L'Oréal, Thyssenkrupp, Volvo Group and John Deere, amongst others.
Market transparency is a must-have
Gain crucial insights into the unpredictable container shipping market. Stay ahead of the game by accessing the intelligence and visibility necessary to adapt swiftly to shifting market conditions. Don't miss out on securing the success of your team and business.
Know instantly how your air and ocean freight rates compare against the market, justify your transportation costs, prepare for your tender period and report on your success with one powerful easy-to-use platform. Get a demo now!
Vietnamese Version:
Chỉ số Xeneta Shipping Index (XSI®) Tháng 10/2023: Sự khởi sắc của thị trường vận tải hàng hóa đường biển dài hạn chứng tỏ là một bình minh giả.
Mọi hy vọng về sự hồi sinh của giá cước vận tải đường biển dài hạn đều chỉ tồn tại trong thời gian ngắn sau khi dữ liệu mới nhất từ Xeneta của Oslo cho thấy thị trường một lần nữa lại suy giảm.
Vào tháng 9, Chỉ số Vận chuyển Xeneta (XSI®), theo dõi diễn biến giá cước theo thời gian thực hàng tháng, cho thấy giá cước hợp đồng dài hạn toàn cầu đã tăng lần đầu tiên sau 12 tháng.
Điều này đặt ra câu hỏi liệu đó có phải là dấu hiệu của một thị trường đang hồi sinh hay chỉ đơn thuần là sự tạm dừng suy thoái.
Hiện tại, Tháng 9 có vẻ như thực sự là một bình minh giả với mức tăng 0,2% và tiếp theo là mức giảm 2,6% trong Tháng 10.
Global XSI® hiện đứng ở mức 165,3 điểm.
Câu trả lời cho những số mệnh tương phản trên XSI® vào tháng 9 và tháng 10 có thể được tìm thấy ở Viễn Đông, nơi chúng tôi đã thấy một số hành vi bất thường và dường như chỉ xảy ra một lần. Ví dụ, Hàn Quốc đến Úc và New Zealand tăng 2% trong tháng 9 nhưng lại giảm 31,1% trong tháng 10.
Đây thường không phải là thời điểm trong năm mà chúng ta thấy những biến động lớn trong chỉ số XSI® do số lượng hợp đồng bắt đầu hiệu lực tương đối thấp. Tuy nhiên, điều này sẽ thay đổi trong năm mới khi có nhiều hợp đồng được ký kết hơn, rất có thể với mức giá thấp hơn so với các hợp đồng mà họ thay thế.
Emily Stausbøll, Nhà phân tích thị trường Xeneta, cho biết: “Kiến thức là sức mạnh khi tham gia đàm phán, vì vậy người gửi hàng nên trang bị dữ liệu và thông tin mới nhất trong nền tảng Xeneta để hiểu quỹ đạo XSI® dài hạn”.
Quý 1 và Quý 2 năm 2024 có thể là khoảng thời gian rất thú vị đối với XSI®.
Xuất nhập khẩu Châu Âu
Một tình trạng hỗn độn đối với châu Âu trên XSI® vào tháng 10, với nhập khẩu là chỉ số phụ duy nhất tăng trưởng, trong khi xuất khẩu cho thấy mức giảm lớn nhất so với tháng trước.
Một điều rất thú vị trong xuất khẩu, đặc biệt là từ Bắc Âu đến Trung Quốc, nơi cước phí thấp đến mức, khi tính phí xếp dỡ tại cảng (THC), chúng ta có thể phỏng đoán rằng các hãng vận tải đang trợ giá cho các chủ hàng trong hoạt động vận chuyển tuyến về.
Xuất nhập khẩu Hoa Kỳ
Chỉ số phụ cho hàng nhập khẩu của Mỹ đã giảm 3,4% xuống 186,8 điểm trong tháng 10 - nhưng nó giống như một trò chơi chờ đợi trước khi thị trường lớn biến động vào tháng 5 năm sau khi các hợp đồng mới có giá thấp hơn có hiệu lực.
Chỉ số phụ XSI® cho xuất khẩu của Hoa Kỳ đã giảm 1,2% xuống 131,6 điểm trong tháng 10. Hiện tại, mức này thấp hơn 19,7% so với một năm trước, đây là mức giảm nhỏ nhất so với cùng kỳ năm trước của các chỉ số XSI®. Tất cả các chỉ số khác đã giảm ít nhất 50% kể từ tháng 10 năm 2022.
Xuất nhập khẩu Viễn Đông
Chỉ số xuất khẩu ra khỏi Viễn Đông đã giảm 6,2% trong tháng 10 xuống 152,8 điểm - đây là mức giảm 75,1% so với một năm trước và là chỉ số thấp nhất kể từ tháng 2 năm 2022.
Chỉ số nhập khẩu vào Viễn Đông trong tháng 10 giảm xuống 108,8 điểm, thấp hơn 6,2% so với tháng 9. Với lãi suất dài hạn chỉ cao hơn 8,8% so với đầu năm 2017 (giai đoạn cơ sở của chỉ số này), đây là mức thấp nhất mà bất kỳ chỉ số phụ nào của XSI® đạt được trong hai năm.
Khối lượng nhập khẩu vào khu vực được ghi nhận ở mức cao nhất từ trước đến nay trong tháng 8 và mặc dù điều này sẽ được các hãng vận chuyển hoan nghênh nhưng nó ít tác động hơn đến thị trường chung do họ có đủ năng lực cho các hoạt động vận chuyển các tuyến về.
Lưu ý: XSI® của Xeneta được tổng hợp từ dữ liệu giá cước vận tải đường biển có nguồn gốc từ cộng đồng mới nhất được tổng hợp trên toàn thế giới. Các công ty tham gia nền tảng đo điểm chuẩn và phân tích thị trường bao gồm những cái tên như ABB, Electrolux, Continental, Unilever, Nestle, L'Oréal, Thyssenkrupp, Volvo Group và John Deere, cùng nhiều công ty khác.
Minh bạch thị trường là điều bắt buộc
Có được những hiểu biết quan trọng về thị trường vận chuyển container khó lường. Luôn dẫn đầu cuộc chơi bằng cách tiếp cận khôn ngoan và khả năng hiển thị cần thiết để nhanh chóng thích ứng với các điều kiện thị trường đang thay đổi. Đừng bỏ lỡ việc đảm bảo sự thành công của đội nhóm và doanh nghiệp của bạn.
Ngay lập tức biết giá cước vận chuyển hàng không và đường biển của bạn so với thị trường như thế nào, điều chỉnh chi phí vận chuyển, chuẩn bị cho giai đoạn đấu thầu và báo cáo về sự thành công của bạn với một nền tảng mạnh mẽ, dễ sử dụng. Hãy nhận bản demo ngay bây giờ!