Xeneta Shipping Index (XSI®): Long term rates edge up globally as Red Sea conflict continues to cast uncertainty across the market

Ocean freight container carriers are treading a fine line between risk and reward during new contract negotiations as the market remains gripped by uncertainty in the Red Sea, according to new data on the Xeneta Shipping Index (XSI®).

The latest data released by Xeneta on Thursday, shows the Global XSI® (the average rate of all valid long term contracts in the market) remained fairly flat in April at 154.3 points, up by just 1.7% from March.

However, looking at sub-indices within this global figure reveals a dynamic market, with the XSI® for European Imports reaching 171.8 points, which is up by 9.2% from March and its biggest month-on-month increase since June 2022.

However, the XSI® sub-indices for US Imports fell by 9.4% in April to 150.6 points. And, while April’s Global XSI® figure represents a slight month-on-month uptick, it is still down by 50.1% compared to April 2023.

Emily Stausbøll, Xeneta Senior Shipping Analyst, said: “We have seen a big increase on the XSI® for European Imports in April, mainly due to the ongoing impact of conflict in the Red Sea.

“However, given the spot market on trades such as Far East to Mediterranean is still up by more than 60% compared to 12 months ago, you would expect carriers to be pushing for even higher long term rates.

“The reason carriers aren’t demanding higher long term rates is because they are scared of overcapacity in an uncertain market.”

The case for higher long term rates is strengthened by a 10.7% increase in global container volumes in January and February compared to the first two months of 2023.

Even the European Imports XSI® sub-index, which registered strong month-on-month growth in April, is down by 34.2% compared to a year ago.

Stausbøll said: “There has been record high deliveries of new container ships in every quarter since Q2 2023, but conflict in the Red Sea has largely protected carriers from overcapacity so far in 2024 because diversions around the Cape of Good Hope require more ships to maintain service schedules.

“If the situation changes and we see a large-scale return of container ships to the Red Sea in the next 12 months, it will leave carriers severely exposed to the impact of overcapacity and spot market rates are likely to plummet.

“Yes, carriers want higher long term rates, but they also need to secure long term volumes. That is the fine line they are trying to walk, balancing risk and reward in such an unpredictable market.

“Carriers and shippers must wish they had a crystal ball to know how the next 12 months will play out, but they don’t, and this uncertainty illustrates how every single negotiation is unique.”

The XSI® sub-indices for US Imports score of 150.6 points not only represents a 9.4% month-on-month decrease, it is also down by an enormous 67% compared to April last year when it stood at 451.5 points. It is also the lowest the index has been since April 2021..

With many US shippers’ long term contracts running from April to May, next month’s XSI® figures will reveal how recent negotiations have played out.

Stausbøll believes market data and intelligence have been central to these discussions.

She said: “Spot rates from the Far East to the US East Coast have steadily fallen by 33% from their peak at the start of February following the escalation of conflict in the Red Sea in December. Spot rates from the Far East into US West Coast have fallen by 31% in the same period.

“US shippers have used Xeneta data during long term contract negotiations to highlight this softening spot market and secured substantial big discounts between tender rounds. These new long term contracts will come into validity in May so we can expect to see further movement on the XSI® in the next month.”

Source: Xeneta

 

Vietnamese version:

Xeneta Shipping Index (XSI®): Giá cước trong dài hạn tăng trên toàn cầu khi xung đột ở Biển Đỏ tiếp tục gây bất ổn trên thị trường

 

Theo dữ liệu mới của Xeneta Shipping Index (XSI®), các hãng vận tải container đường biển đang phải cân nhắc giữa rủi ro và lợi ích trong quá trình đàm phán hợp đồng mới do thị trường vẫn bị ảnh hưởng bởi sự không chắc chắn ở Biển Đỏ.

Dữ liệu mới nhất do Xeneta công bố vào thứ Năm, cho thấy chỉ số Global XSI® (giá trung bình của tất cả các hợp đồng dài hạn hợp lệ trên thị trường) vẫn khá ổn định trong tháng 4 ở mức 154,3 điểm, chỉ tăng 1,7% so với tháng 3.

Tuy nhiên, nhìn vào các chỉ số phụ trong con số toàn cầu này cho thấy một thị trường năng động, với XSI® dành cho Hàng nhập khẩu Châu Âu đạt 171,8 điểm, tăng 9,2% so với tháng 3 và là mức tăng hàng tháng lớn nhất kể từ tháng 6 năm 2022.

Trong khi đó, các chỉ số phụ XSI® cho Nhập khẩu của Hoa Kỳ đã giảm 9,4% trong tháng 4 xuống 150,6 điểm. Và mặc dù số liệu Global XSI® của tháng 4 thể hiện mức tăng nhẹ so với tháng trước nhưng nó vẫn giảm 50,1% so với tháng 4 năm 2023.

Bà Emily Stausbøll, Nhà phân tích cấp cao của Xeneta cho biết: “Chúng tôi đã chứng kiến sự gia tăng lớn về XSI® đối với hàng nhập khẩu Châu Âu trong tháng 4, chủ yếu là do tác động liên tục của xung đột ở Biển Đỏ.

“Do thị trường giao ngay trên các tuyến như Viễn Đông đến Địa Trung Hải vẫn tăng hơn 60% so với 12 tháng trước, bạn có thể kỳ vọng các hãng vận tải sẽ đẩy giá cước dài hạn lên cao hơn nữa .

“Tuy nhiên các hãng vận tải không đòi hỏi cước dài hạn phải quá cao là vì họ sợ tình trạng dư thừa công suất trong một thị trường không chắc chắn.”

Khả năng giá cước dài hạn sẽ tăng lên được củng cố bởi lượng container toàn cầu tăng 10,7% trong tháng 1 và tháng 2 so với hai tháng đầu năm 2023.

Ngay cả chỉ số phụ XSI® Nhập khẩu Châu Âu, vốn ghi nhận mức tăng trưởng mạnh mẽ hàng tháng trong tháng 4, cũng giảm 34,2% so với một năm trước.

Bà Stausbøll cho biết: “Số lượng tàu container được giao mới cao kỷ lục trong mỗi quý, kể từ quý 2 năm 2023, nhưng xung đột ở Biển Đỏ đã bảo vệ phần lớn các hãng vận tải khỏi tình trạng dư thừa công suất cho đến năm 2024 vì các hoạt động chuyển hướng quanh Mũi Hảo Vọng đòi hỏi phải duy trì nhiều tàu để đảm bảo lịch trình dịch vụ.

“Nếu tình hình thay đổi và chúng ta chứng kiến sự quay trở lại với quy mô lớn của các tàu container qua Biển Đỏ trong 12 tháng tới, điều đó sẽ khiến các hãng vận tải chịu ảnh hưởng nặng nề của tình trạng dư thừa công suất và giá cước giao ngay có thể sẽ giảm mạnh.

“Đúng là các hãng vận tải muốn cước dài hạn cao hơn, nhưng họ cũng cần đảm bảo khối lượng vận chuyển dài hạn. Đó là ranh giới tốt đẹp mà họ đang cố gắng bước đi, cân bằng giữa rủi ro và lợi nhuận trong một thị trường khó lường như vậy.

“Các nhà vận chuyển và chủ hàng phải ước họ có một quả cầu pha lê phù thủy để biết 12 tháng tới sẽ diễn ra như thế nào, nhưng thực tế thì không thể có chuyện đó, và sự không chắc chắn này khiến mỗi cuộc đàm phán đều có tính chất độc đáo.”

Các chỉ số phụ XSI® cho điểm Nhập khẩu của Hoa Kỳ là 150,6 điểm không chỉ thể hiện mức giảm 9,4% so với tháng trước mà còn giảm tới 67% so với tháng 4 năm ngoái khi đứng ở mức 451,5 điểm. Đây cũng là mức thấp nhất mà chỉ số này đạt được kể từ tháng 4 năm 2021.

Với các hợp đồng dài hạn của nhiều chủ hàng Hoa Kỳ kéo dài từ tháng 4 đến tháng 5, số liệu XSI® của tháng tới sẽ tiết lộ các cuộc đàm phán gần đây đã diễn ra như thế nào.

Bà Stausbøll tin rằng dữ liệu thị trường và sự khôn ngoan của các bên là trọng tâm của các cuộc thảo luận này.

Bà cho biết: “Giá giao ngay từ Viễn Đông đến Bờ Đông Hoa Kỳ đã giảm đều đặn 33% so với mức đỉnh vào đầu tháng 2 sau khi xung đột ở Biển Đỏ leo thang vào tháng 12. Giá giao ngay từ Viễn Đông đến Bờ Tây Hoa Kỳ cũng đã giảm 31% trong cùng kỳ.

“Các chủ hàng Hoa Kỳ đã sử dụng dữ liệu Xeneta trong các cuộc đàm phán hợp đồng dài hạn để làm nổi bật thị trường giao ngay đang suy yếu này và đảm bảo mức chiết khấu lớn đáng kể giữa các vòng đấu thầu. Các hợp đồng dài hạn mới này sẽ có hiệu lực vào tháng 5, vì vậy chúng tôi có thể mong đợi sẽ thấy những chuyển động tiếp theo trên chỉ số XSI® trong tháng tới.”

Nguồn: Xeneta

Tin trước Tin tiếp theo

Gọi Ngay:0931512822

Gọi Ngay:0902026586

image banner

Nhận tư vấn